Connect with us

Testy a recenzie

Nová podoba dobrodružstva – test KTM 1050 Adventure

Publikovaný

on

KTM-ka to v tejto sezóne poriadne rozbalila a modelová rada Adventure, ktorá patrí veľkým cestným endurám sa rozrástla o ďalšie dva modely. Na samom vrchole stojí elektronikou prešpikovaný top model KTM 1290 Adventure, no z pohľadu predajných čísel môže byť oveľa dôležitejší ďalší prírastok modelovej rady Adventure s označením 1050, ktorý je pripravený do sveta oranžových dobrodružných turistov uviesť nových jazdcov a.

Rodina sa rozrastá
Časy keď ponuku veľkých cestných endúr rakúskej značky tvoril jediný model sú už dávno minulosťou a v roku 2015 nájdete v tejto kategórii až štvoricu modelov s označením Adventure. Na absolútnom vrchole stojí spomínaná 1290-ka a na opačnom konci sa nachádza 1050-ka. KTM tak zrazu dokáže osloviť široké spektrum zákazníkov, ktorí sa rozhodujú pre veľké cestné enduro a berie ohľad nielen na finančné možnosti potencionálneho majiteľa, ale aj na jeho jazdecké skúsenosti a prostredie, kde sa plánuje pohybovať.

Keď menej je viac
O produkcii KTM je známe, že mieri skôr na športovejšiu a extrémnejšie orientovanú klientelu, ktorá sa poteší každému koníku výkonu naviac a výborne ju vystihuje aj firemný slogan: „ready to race“. V prípade testovanej novinky však môžeme hovoriť o trochu inom smerovaní, kde maximálny výkon a športový extrém už nestoja na vrchole priorít vývojového tímu a do popredia sa dostáva priateľský charakter, pružnosť a univerzálnosť motocykla. Výsledkom je úplne nový model Adventure, ktorý sa rozmerovo ani vizuálne príliš neodlišuje od svojich objemovo väčších súrodencov, no napriek tomu vám v sedle ponúkne iný zážitok a potenciál tohto motocykla si môžu užiť aj relatívne menej skúsení jazdci. Nakoniec KTM ponúka tento model aj v priškrtenej verzii s výkonom 35 kW a je to pravdepodobne jediný sériovo vyrábaný motocykel s objemom motora nad 1 000 ccm, ktorý môžu legálne používať aj držitelia vodičských oprávnení skupiny A2.

Výkon nechýba
Začnime motorom, moderný kvapalinou chladený dvojvalec LC8  o objeme 1050 ccm je zmenšenou verziou motora, ktorú nájdete v modeli 1190. Vŕtanie valca sa zmenšilo zo 105 na 103 mm a zdvih sa skrátil zo 69 na 63 mm. Stále si však zachoval charakter motora s veľmi krátkym zdvihom piestov a do otáčok ide naozaj s veľkou chuťou. Výrobca naviac tvrdí, že priebehom výkonovej krivky v nízkych a stredných otáčkach kopíruje krivku svojho väčšieho súrodenca. V tomto smere môžem toto tvrdenie potvrdiť a napriek výkonovému deficitu v porovnaní s modelom 1190 je to stále živý a zábavný motor, ktorý po vypnutí trakčnej kontroly bez mihnutia oka odlepí predné koleso od zeme a otáčky motora rýchlo smerujú do maxima. Rozdiel postrehnete až vo vyšších otáčkach a v momente, keď sa väčší motor pripravuje na finálnu explóziu v podobe takmer 150 k, tak na menšom motore zasiahne po prekročení cca 8 000 ot. obmedzovač a tam vlastne motor končí. Spočiatku ma to trochu iritovalo a pár krát má obmedzovač v tom najlepšom spomalil, ale rýchlo som sa naučil využívať rozsah výkonu, ktorý som mal k dispozícii. Chce to častejšie radiť a nepúšťať otáčky motora príliš ďaleko nad 7 000 ot. a využívať mohutný krúťak (105 Nm), ktorý máte k dispozícii. V momente keď sa prispôsobíte tomuto režimu, tak zrazu je všetko v poriadku, motor je mimoriadne pružný a zároveň dostatočne rýchly.

Dospelý dizajn a podvozok
Dizajn KTM-ky je prakticky identický s väčšími súrodencami. Vpredu nechýba dvojica nad sebou umiestnených svetlometov a pásik LED svetiel, ktorý lemuje okraje svetiel, pričom zároveň ponúka atraktívne denné svetlá. Na svetlá nadväzuje nastaviteľný čelný štít, ktorý aspoň v mojom prípade fungoval vo svojej vyššej polohe a keď bol zložený, tak som sa cítil ako na naháčovi. Na druhej strane vo vyššej polohe to bolo oveľa lepšie a komfort bol veľmi dobrý aj pri diaľničných rýchlostiach. Turistov poteší 23-litrová nádrž, ktorá v kombinácii s nízkou spotrebou ponúka veľmi slušný akčný rádius.
Podvozok sa opiera o rovnaký priestorový rám ako u väčších verzii tohto modelu. Komponenty pruženia pochádzajú z dielne WP a možnosť nastavenia predpätia a útlmu ponúka len zadná pružina, predná vidlica sa nedá nastaviť. Ide o určitý kompromis a pri nadobúdacej cene motocykla + 12 000 Eur by si tento motocykel už asi zaslúžil nastaviteľnú vidlicu, no na obranu prednej vidlice WP musím uviesť, že je nastavená veľmi dobre a bez väčších problémov zvláda to, čo sa od nej vyžaduje. Naopak brzdy Brembo veľký komentár nevyžadujú a pracovali bezchybne, plynulý nástup a dostatok výkonu sú výbornou vizitkou, no a keď k tomu pripočítam skvele fungujúci systém ABS, tak Adventure má v tomto smere výbornú výbavu.

Kvalitná elektronika
Jednou z oblastí, kde malý Adventure vyčnieva a patrí minimálne o triedu vyššie je elektronický balík pomôcok, ktoré má jazdec k dispozícii. V tomto prípade nechýba napríklad vypínateľný systém ABS s režimom offroad, kde sa deaktivuje ABS len na zadnom kolese. Trojicu výkonových režimov (Sport, Road a Rain) dopĺňa režim Offroad, ktorý je súčasťou doplnkovej výbavy. Spolu s výkonovými režimami sa upravuje aj citlivosť trakčnej kontroly a KTM je v tomto smere vynikajúco vybavený motocykel. Naviac prístrojovka a spôsob akým prepínate jednotlivé režimy (dvojica tlačidiel na ľavej rukoväti) je rovnaký ako na väčších modeloch. Ak sadáte na KTM po prvý krát, tak to chvíľu trvá, kým si na ovládanie zvyknete, no v zásade je tento systém ovládania jednoduchý a dá sa v ňom rýchlo zorientovať.

Zábavný univerzál a športovec v jednom
Modelová rada Adventure sa vždy považovala za motorky namierené na vyjazdených jazdcov. Jednoducho veľká motorka s vysokým posedom a nadupaným dvojvalcom vzbudzovala rešpekt. V prípade 1050-ky však táto definícia akosi neplatí, sedím v sedle a bez väčších problémov dosiahnem nohami na zem. Motor reaguje okamžite od najnižších otáčok, nie je to však explózia výkonu, ktorá neskúseného vystraší, naopak výkon sa dávkuje ľahko a máte situáciu pevne pod kontrolou. Stačí však pootočiť pravou rukoväťou o niečo viac a predné koleso má ešte na druhom prevodovom stupni zrazu chuť odlepiť sa od asfaltu. Ovládanie sa aj s ohľadom na veľkosť motorky dá označiť ako mimoriadne ľahké a máte pod sebou spoločníka, ktorý vás poslúchne na slovo. V tomto prípade za to môžu aj štíhle pneumatiky vpredu aj vzadu a Adventure sa s ochotou a rýchlo preklápa z jednej strany na druhú. Športová jazda smerom na vrchol horského sedla je tak maximálne zábavná a rýchla zároveň. Práve v tomto jazdnom režime by nezaškodila možnosť upraviť si tuhosť prednej vidlice, no ako som spomínal vidlica WP sa dokázala uspokojivo vysporiadať aj so športovým tempom. V prostredí každodennej premávky som si rovnako užíval práve vďaka týmto vlastnostiam a obratnosťou a ľahkosťou ovládania Adventure konkuruje objemovo oveľa menším motorkám. Naviac pružný motor ochotne spolupracoval aj na vyšších prevodových stupňoch a komfort jazdy je aj pri pomalých presunoch výborný. Nemusíte sa obávať ani výletov mimo asfalt a s využitím elektronických pomôcok si čoskoro budete užívať dlhé drifty na poľných a prašných cestách.

Dobrodružný turista
Adventure je aj výborným turistom, ktorý má čo ponúknuť vyznávačom diaľkovej dobrodružnej turistiky bez ohľadu na jazdecké skúsenosti. Komfort a jazdné vlastnosti som už spomínal, zadný nosič a držiaky zadných kufrov sú súčasťou sériovej výbavy, no a poteší aj spotreba paliva. Dvojvalec vôbec nie je smädný a udržať spotrebu okolo 5 l/100km aj pri svižnom tempe nie je problém. Keď k tomu pripočítame 15 000 kilometrové servisné intervaly, tak malý Adventure je atraktívnou voľbou pre všetkých turistov, ktorí si poctivo v sedle pripisujú každý rok tisíce kilometrov.

Vstupenka do sveta veľkoobjemových dobrodruhov
Rakúska značka vyplnila dôležité okienko vo svojej ponuke modelov a najmenší Adventure je motorkou, ktorá je atraktívnou vstupenkou do sveta dobrodružných turistov. Prináša ľahké ovládanie a jazdné vlastnosti na aké sme zvyknutí u objemovo podstatne menších dobrodruhov, vďaka čomu je vhodnou voľbou pre menej skúsených jazdcov, no pritom si zachováva rozmery a komfort veľkoobjemového dobrodruha. Zostáva tu už len cena, ktorú za túto vstupenku zaplatíte. 12 700 Eur je už dosť a aj keď to KTM vyvažuje bohatou výbavou, tak v tejto cenovej hladine na vás už čaká slušný výber. Na druhej strane ak práve vstupujete do sveta dobrodružnej diaľkovej turistiky a chcete maximum, tak Adventure 1050 bude už od prvých kilometrov motorkou, ktorá vám tento vstup uľahči a veľmi rýchlo začnete v sedle objavovať aj tie najzastrčenejšie kúty.

KTM 1050 Adventure
Cena: 12 700 Eur
Motor: 1 050 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 95 k pri 6 200 ot./min.
Krút. moment: 105 Nm pri 5 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 212 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 560 ± 15mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal. nádrže: 23 l


Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, s.r.o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2015.
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

KTM 1050 Adventure – Album k testu, MMA 6/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri