Naposledy som sedel v sedle Accessu presne
pred rokom a zhodou okolností to bola krátka verzia 650-ky Forrest. Skvelá
zábava za rozumné peniaze, tak by sa dali zhrnúť moje pocity po dni strávenom
v spoločnosti štvorkolky z dielne Access Motor. Bez váhania tak opäť
využívam možnosť osedlať najnovšiu verziu tohto jednovalca a čaká na mňa
mimoriadne atraktívna a sebavedomo pôsobiaca štvorkolka s označením MAX
650i LT EPS.
EPS znamená kvalitatívny posun
Skratka EPS
v názve štvorkolky poukazuje na prítomnosť elektronického posilňovača
riadenia a po stránke kvality jazdných vlastností je to jednoznačný posun
vpred a zároveň najväčší rozdiel v porovnaní s modelom Forrest.
O prítomnosti posilňovača vás informuje kontrolka na prístrojovke.
Svetelná kontrolka vedľa nápisu EPS z estetického hľadiska nepôsobí práve
najšťastnejšie a je evidentné, že bola prirobená už na hotový panel, ale
to je asi jediná výčitka voči tomuto systému. Posilňovač výrazne uľahčuje
riadenie, no stále si zachováva určitý stupeň tuhosti, vďaka čomu zostáva
v riadení jemný odpor a najmä na rýchlych úsekoch dostávate od
riadenia potrebnú spätnú väzbu. Zároveň pomáha absorbovať tvrdé nárazy, ktoré by
sa inak preniesli do riadidiel. Zvyšuje tak nielen komfort ale aj bezpečnosť
jazdy.
Dizajn – benefit naviac
Tak pri dizajne
sa trochu zastavím, pretože Access v tomto smere odviedol skvelú prácu
a na prvý pohľad posúva 650-ku do kategórie prémiových modelov. Najmä veľké
14-palcové hliníkové ráfy obuté do pneumatík Maxxis Bighorn dodávajú štvorkolke
skôr vzhľad elegantného SUV ako drsnej štvorkolky. Tomuto napomáhajú aj
prepracované predné partie, ktorým dominuje dvojica veľkých čelných
svetlometov, ktorým nechýba dnes už pomaly povinný LED pásik. No
a vyzdvihnúť ešte musím pestrú grafickú úpravu, ktorá dotvára atraktívne
pôsobiacu štvorkolku.
Výkonu v každej situácii dostatok
Kvapalinou
chladený jednovalec o objeme 608 ccm vás neustále zásobuje dostatkom ľahko
dávkovateľného výkonu. Moderná konštrukcia ukrýva štvorventilovú techniku,
kovaný piest, keramickú vložku vo vnútri valca a vyvažovací hriadeľ, ktorý
pomáha minimalizovať vibrácie a prispieva ku kultivovanému chodu motora.
Okrem toho je vybavený elektronickým vstrekovaním z dielne značky Bosch.
V otvorenej offroad verzii má jazdec k dispozícii 48 k výkonu.
V praxi to znamená, že výkonu som mal v každom okamihu dostatok a nenastala
situácia, kde by motor nestíhal. Vďaka citeľnému nástupu od najnižších otáčok dokázal
motor okamžite zrýchľovať a plynulo akcelerovať z miesta, no by som
vyzdvihol aj variátor, ktorý výraznou mierou pomáha prenášať silu motora
plynulo na kolesa. Výkon narastá v lineárnej krivke až do svojho maxima
a jeho dávkovanie je tak veľmi ľahké. Je jedno či sa pomaly presúvate
náročným terénom alebo absolvujete rýchly asfaltový presun, motor má
v oboch prípadoch dostatočnú výkonovú rezervu. Na svoje si samozrejme
príde aj športovo orientovaný jazdec a utrhnúť zadné kolesá do dlhého
kontrolovaného driftu dokáže bez problémov aj na rýchlom prevode (H). No
a ak chcete ešte razantnejšie akcelerovať, tak stačí zvoliť pomalý prevod
(L), ktorý je nie je len „úžitkovým“ prevodom ale v teréne ponúka aj kopec
zábavy.
Komfort a istota v sedle
Access tak trochu
klame svojím výzorom a chvíľu mi trvalo, kým som zobral na vedomie, že
sedím na predĺženej verzii a nie na „krátkej“ štvorkolke. Možno zato mohla
aj chýbajúca výbava spolujazdca, no pravdou je, že pôsobí na prvý pohľad celkom
kompaktne. Na druhej strane svojím rázvorom 1 440 mm nijak
nevybočuje zo štandardu predĺžených verzii a spolujazdec sa nemusí obávať
o prípadný nedostatok miesta. Jazdný komfort zabezpečuje nezávislé
zavesenie všetkých štyroch kolies. Kvalita komponentov určite patrí medzi to lepšie
v tejto cenovej kategórii a pruženie odvádza dobrú prácu aj
v náročnom teréne. Vysoké kolesá pocitovo mierne pritvrdili podvozok, no
nie je to na škodu a komfort jazdy tým príliš netrpí. Naviac vďaka
dlhšiemu rázvoru je aj na rýchlych a rozbitých úsekoch stabilná
a pruženie bez problémov absorbuje aj tvrdšie nárazy. Prítomnosť posilňovača
riadenia oceníte nielen v pomalých presunoch náročným terénom, ale aj pri
vyšších rýchlostiach na poľných cestách, kde vám posilňovač pomáha absorbovať nepríjemné
nárazy, ktoré by sa inak prenášali do riadenia. Výkonné brzdy spoľahlivo
spomalili štvorkolku v každej situácii, naviac efekt brzdenia motora je
citeľný a pri bežnej jazde som brzdy používal prakticky len keď som
potreboval úplne zastaviť, inak stačilo ubrať plyn a štvorkolka ochotne
spomalila. Náhon 4×4 a uzávierka predného diferenciálu sa aktivuje
tlačidlom na riadidlách. Aj tu by som rád vyzdvihol prítomnosť posilňovača
riadenia, ktorý výrazne uľahčoval prácu s riadidlami pri aktívnom náhone
4×4.
Access Motor MAX 650i EPS Transasia – voľba
športovca
Okrem predĺženej
verzie LT sme mali možnosť vyskúšať aj krátku verziu tohto modelu
s označením Transasia. V tomto prípade ide o dizajnovo
mimoriadne atraktívnu limitovanú verziu, ktorá vznikla na počesť svetového
rekordu, ktorý 650-ka dosiahla pri viac ako 14 000-kilometrovej trase
z Indie do Európy, ktoré zvládla za 6 týždňov. Vďaka pestrej grafike tohto
modelu budete jednoznačne vyčnievať z radu, čo však určite nie je na škodu.
Až na kratší rázvor je táto štvorkolka praktiky identická s verziou LT, no
v sedle budete zažívať o niečo intenzívnejší športový zážitok.
Kombinácia krátkeho rázvoru, elektronického posilňovača a výkonného motora
sa dá prirovnať k motokrosu na štyroch kolesách a offroadovej zábave
veľmi rýchlo podľahnete. Prekážkam sa prestanete vyhýbať a naopak ich
budete vyhľadávať na spestrenie jazdy, zadné kolesá idú do šmyku na povel
a štvorkolka sa nebráni ani drsnejšiemu zaobchádzaniu. Chce to však
aktívnejší prístup jazdca a musíte byť pripravení v sedle
„popracovať“, pretože krátky rázvor zvyšuje obratnosť, no zároveň aj znižuje
stabilitu, čo kompenzujete práve prenášaním ťažiska v zákrutách. Tranasia
samozrejme nie je čistokrvný športovec a stále zostáva výborným pracovným
náradím, čo potvrdzuje prakticky tou istou doplnkovou výbavou ako predĺžená
verzia. Ak však hľadáte okrem iného aj poriadnu zábavu v sedle, tak Transasia
je skvelá voľba.
Acess Motor MAX 650i EPS / MAX 650i EPS Transasia
Cena: 6 999 Eur
/ 6 699 Eur (cena v 2016)
Motor: 608 ccm, 4
ventily, SOHC, jednovalec
Výkon: 48
k (offroad verzia)
Prevodovka: automatická
s plynulým prevodom CVT, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 390 x
1 200 x 1 520 / 2 370 x 2 200 x 1 252 mm
Rám: kolískový,
pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 360 / 344 kg
Rázvor: 1 440 / 1 260 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 26×8-14, vzadu: 26×10–14
Homologizácia: áno
ATV na test
zapožičal: ASP Group s.r.o, Žebrák (CZ)
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin
10 / 2016
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
ACCESS MOTOR MAX 650i LT EPS – album k testu MMA 10/2016
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.