Connect with us

Testy a recenzie

O level vyššie – test Access Motor MAX 650i LT EPS

Publikovaný

on


Naposledy som sedel v sedle Accessu presne pred rokom a zhodou okolností to bola krátka verzia 650-ky Forrest. Skvelá zábava za rozumné peniaze, tak by sa dali zhrnúť moje pocity po dni strávenom v spoločnosti štvorkolky z dielne Access Motor. Bez váhania tak opäť využívam možnosť osedlať najnovšiu verziu tohto jednovalca a čaká na mňa mimoriadne atraktívna a sebavedomo pôsobiaca štvorkolka s označením MAX 650i LT EPS.  


EPS znamená kvalitatívny posun

Skratka EPS v názve štvorkolky poukazuje na prítomnosť elektronického posilňovača riadenia a po stránke kvality jazdných vlastností je to jednoznačný posun vpred a zároveň najväčší rozdiel v porovnaní s modelom Forrest. O prítomnosti posilňovača vás informuje kontrolka na prístrojovke. Svetelná kontrolka vedľa nápisu EPS z estetického hľadiska nepôsobí práve najšťastnejšie a je evidentné, že bola prirobená už na hotový panel, ale to je asi jediná výčitka voči tomuto systému. Posilňovač výrazne uľahčuje riadenie, no stále si zachováva určitý stupeň tuhosti, vďaka čomu zostáva v riadení jemný odpor a najmä na rýchlych úsekoch dostávate od riadenia potrebnú spätnú väzbu. Zároveň pomáha absorbovať tvrdé nárazy, ktoré by sa inak preniesli do riadidiel. Zvyšuje tak nielen komfort ale aj bezpečnosť jazdy.  


 Dizajn – benefit naviac

Tak pri dizajne sa trochu zastavím, pretože Access v tomto smere odviedol skvelú prácu a na prvý pohľad posúva 650-ku do kategórie prémiových modelov. Najmä veľké 14-palcové hliníkové ráfy obuté do pneumatík Maxxis Bighorn dodávajú štvorkolke skôr vzhľad elegantného SUV ako drsnej štvorkolky. Tomuto napomáhajú aj prepracované predné partie, ktorým dominuje dvojica veľkých čelných svetlometov, ktorým nechýba dnes už pomaly povinný LED pásik. No a vyzdvihnúť ešte musím pestrú grafickú úpravu, ktorá dotvára atraktívne pôsobiacu štvorkolku.  


 Výkonu v každej situácii dostatok

Kvapalinou chladený jednovalec o objeme 608 ccm vás neustále zásobuje dostatkom ľahko dávkovateľného výkonu. Moderná konštrukcia ukrýva štvorventilovú techniku, kovaný piest, keramickú vložku vo vnútri valca a vyvažovací hriadeľ, ktorý pomáha minimalizovať vibrácie a prispieva ku kultivovanému chodu motora. Okrem toho je vybavený elektronickým vstrekovaním z dielne značky Bosch. V otvorenej offroad verzii má jazdec k dispozícii 48 k výkonu. V praxi to znamená, že výkonu som mal v každom okamihu dostatok a nenastala situácia, kde by motor nestíhal. Vďaka citeľnému nástupu od najnižších otáčok dokázal motor okamžite zrýchľovať a plynulo akcelerovať z miesta, no by som vyzdvihol aj variátor, ktorý výraznou mierou pomáha prenášať silu motora plynulo na kolesa. Výkon narastá v lineárnej krivke až do svojho maxima a jeho dávkovanie je tak veľmi ľahké. Je jedno či sa pomaly presúvate náročným terénom alebo absolvujete rýchly asfaltový presun, motor má v oboch prípadoch dostatočnú výkonovú rezervu. Na svoje si samozrejme príde aj športovo orientovaný jazdec a utrhnúť zadné kolesá do dlhého kontrolovaného driftu dokáže bez problémov aj na rýchlom prevode (H). No a ak chcete ešte razantnejšie akcelerovať, tak stačí zvoliť pomalý prevod (L), ktorý je nie je len „úžitkovým“ prevodom ale v teréne ponúka aj kopec zábavy.


 Komfort a istota v sedle

Access tak trochu klame svojím výzorom a chvíľu mi trvalo, kým som zobral na vedomie, že sedím na predĺženej verzii a nie na „krátkej“ štvorkolke. Možno zato mohla aj chýbajúca výbava spolujazdca, no pravdou je, že pôsobí na prvý pohľad celkom kompaktne. Na druhej strane svojím rázvorom 1 440 mm nijak nevybočuje zo štandardu predĺžených verzii a spolujazdec sa nemusí obávať o prípadný nedostatok miesta. Jazdný komfort zabezpečuje nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. Kvalita komponentov určite patrí medzi to lepšie v tejto cenovej kategórii a pruženie odvádza dobrú prácu aj v náročnom teréne. Vysoké kolesá pocitovo mierne pritvrdili podvozok, no nie je to na škodu a komfort jazdy tým príliš netrpí. Naviac vďaka dlhšiemu rázvoru je aj na rýchlych a rozbitých úsekoch stabilná a pruženie bez problémov absorbuje aj tvrdšie nárazy. Prítomnosť posilňovača riadenia oceníte nielen v pomalých presunoch náročným terénom, ale aj pri vyšších rýchlostiach na poľných cestách, kde vám posilňovač pomáha absorbovať nepríjemné nárazy, ktoré by sa inak prenášali do riadenia. Výkonné brzdy spoľahlivo spomalili štvorkolku v každej situácii, naviac efekt brzdenia motora je citeľný a pri bežnej jazde som brzdy používal prakticky len keď som potreboval úplne zastaviť, inak stačilo ubrať plyn a štvorkolka ochotne spomalila. Náhon 4×4 a uzávierka predného diferenciálu sa aktivuje tlačidlom na riadidlách. Aj tu by som rád vyzdvihol prítomnosť posilňovača riadenia, ktorý výrazne uľahčoval prácu s riadidlami pri aktívnom náhone 4×4.  


 Access Motor MAX 650i EPS Transasia – voľba športovca

Okrem predĺženej verzie LT sme mali možnosť vyskúšať aj krátku verziu tohto modelu s označením Transasia. V tomto prípade ide o dizajnovo mimoriadne atraktívnu limitovanú verziu, ktorá vznikla na počesť svetového rekordu, ktorý 650-ka dosiahla pri viac ako 14 000-kilometrovej trase z Indie do Európy, ktoré zvládla za 6 týždňov. Vďaka pestrej grafike tohto modelu budete jednoznačne vyčnievať z radu, čo však určite nie je na škodu. Až na kratší rázvor je táto štvorkolka praktiky identická s verziou LT, no v sedle budete zažívať o niečo intenzívnejší športový zážitok. Kombinácia krátkeho rázvoru, elektronického posilňovača a výkonného motora sa dá prirovnať k motokrosu na štyroch kolesách a offroadovej zábave veľmi rýchlo podľahnete. Prekážkam sa prestanete vyhýbať a naopak ich budete vyhľadávať na spestrenie jazdy, zadné kolesá idú do šmyku na povel a štvorkolka sa nebráni ani drsnejšiemu zaobchádzaniu. Chce to však aktívnejší prístup jazdca a musíte byť pripravení v sedle „popracovať“, pretože krátky rázvor zvyšuje obratnosť, no zároveň aj znižuje stabilitu, čo kompenzujete práve prenášaním ťažiska v zákrutách. Tranasia samozrejme nie je čistokrvný športovec a stále zostáva výborným pracovným náradím, čo potvrdzuje prakticky tou istou doplnkovou výbavou ako predĺžená verzia. Ak však hľadáte okrem iného aj poriadnu zábavu v sedle, tak Transasia je skvelá voľba.    


Acess Motor MAX 650i EPS / MAX 650i EPS Transasia

Cena: 6 999 Eur / 6 699 Eur (cena v 2016)

Motor: 608 ccm, 4 ventily, SOHC, jednovalec

Výkon: 48 k (offroad verzia)

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 390 x 1 200 x 1 520 / 2 370 x 2 200 x 1 252 mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 360 / 344 kg

Rázvor: 1 440 / 1 260 mm

Výška sedla: 800 mm

Objem pal. nádrže: 21 l

Pneu: vpredu: 26×8-14, vzadu: 26×10–14

Homologizácia: áno  


ATV na test zapožičal: ASP Group s.r.o, Žebrák (CZ)    


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 10 / 2016

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

ACCESS MOTOR MAX 650i LT EPS – album k testu MMA 10/2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri