Connect with us

Testy a recenzie

Oranžová revolúcia pokračuje – KTM EXC 2012 test day

Publikovaný

on

Po mníchovskej prezentácii motokrosových špeciálov rady SX pre rok 2012 prišli koncom júna na rad súťažné špeciály rady EXC. Tentokrát som to však mal skutočne „na skok“ a spolu s ďalšími vybranými novinármi z krajín Východnej Európy som sa ocitol v kedysi slávnom sverepeckom motokrosovom areáli, kde KTM-ka pripravila prezentáciu modelovej rady EXC pre rok 2012.

Súťažné endurá sa už tradične tešia najväčšej pozornosti zo strany výrobcu, no minulá, a vlastne aj práve prebiehajúca sezóna sa u „oranžových“ nesie najmä v znamení motokrosových špeciálov. Za všetko môže novinka s označením SX-F 350, ktorá vniesla do vrcholnej motokrosovej kategórie MX1 nový impulz, ktorý prináša mohutný výkon 450-ky kombinovaný s ľahkým ovládaním modernej štvortaktnej 250-ky. Úspech samozrejme nenechal na seba dlho čakať a 350-ka celosvetovo ovládla predajné štatistiky. Máme tu však modelový rok 2012 a hlavnú rolu síce opäť hrá 350-ka, no tentokrát je oblečená do šatu súťažného endura s označením EXC-F 350.

Spoločné zmeny
KTM-ka v súčasnosti disponuje širokou ponukou súťažných modelov, ktorých počet sa pre rok 2012 zastavil na čísle osem. Napriek tejto pestrej palete motoriek s rôznymi typmi motorov zdieľajú tieto modely jeden podvozok, ktorý sa len nepatrne odlišuje u jednotlivých modelov. Súčasťou všetkých modelov je tak nový rám, ktorý ponúka vyššiu torznú tuhosť a zároveň nižšiu pozdĺžnu tuhosť v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Výsledkom by mala byť zvýšená stabilita a ľahšie ovládanie na trati. Na rozdiel od motokrosových špeciálov zostávajú súťažné modely EXC verné konceptu postranne uloženého zadného tlmiča pruženia PDS. Pre rok 2012 budú všetky modely vybavené novým tlmičom pruženia, ktorý je o 7 mm dlhší a ponúka nové charakteristiky nastavenia. Nový jednoduchší systém nastavenia predpätia pružiny už nevyžaduje prítomnosť náradia v podobe kladiva pri nastavovaní predpätia. Súčasťou zadného pruženia je aj nová odlievaná kyvná vidlica, ktorá je o skoro 300 g ľahšia ako u predchádzajúcej verzie. Vpredu naopak nájdete poslednú verziu vidlice typu upside down o priemere 48 mm, ktorá ponúka nové nastavenia. Súčasťou zmien sú aj nové plasty a nádrž, ktoré rovnako vychádzajú z motokrosových špeciálov a jednotlivé modely sú štíhlejšie a ponúkajú lepší kontakt medzi jazdcom a motocyklom. Novinkou sú aj nové odľahčené ráfy kolies, ktoré sú až o 200 g ľahšie.

2-takty
KTM bude v nasledujúcej sezóne ponúkať štvoricu modelov vybavených 2-taktným motorom (EXC 125, 200, 250, 300). Okrem zmien, ktoré sa udiali na podvozku sa dvojtakty dočkali nového sacieho potrubia, ktoré spája filter s karburátorom. 125-ka je vybavená novým výfukom, ktorý zlepšuje priebeh výkonu. Väčšia 200-vka ponúka novú výkonovú krivku s jemnejším priebehom. Dvojica väčších dvojtaktov sa dočkala nových sacích klapiek, ktoré zlepšujú odozvu na pootočenie plynovou rukoväťou.

4-takty
Pre rok 2012 sa v ponuke KTM objaví štvorica modelov vybavených štvortaktným motorom (EXC-F 250, 350, 450 a 500). Úplne novým modelom je samozrejme 350-ka a pôvodný model 530 len zmenil svoje označenie na EXC-F 500. V prípade modelu EXC-F 350 je jasné, že motor vychádza z verzie, ktorá sa používa aj na motokrosovej verzii a moderný a kompaktný jednovalec s ultrakrátkym zdvihom piesta 57,5 mm (vŕtanie 88 mm) je vybavený elektronickým systémom vstrekovania paliva, 4-ventilovou technikou ovládanou rozvodom DOHC. Tento motor dokáže bez problémov točiť 12 000 ot./min. a výkon presahuje hranicu 45 k. Samotný vývoj motora však bol od samého začiatku zameraný pre potreby endura a využiteľný výkon nájdete už v najnižších otáčkach. Vyžiadalo si to menšie úpravy ako zníženie kompresného pomeru, na ovládanie ventilov sa použili mäkšie pružiny a zvýšila sa hmotnosť na zotrvačníku kľukového hriadeľa. Súčasťou extra výbavy je spínač, ktorým si môžete manuálne meniť výkonové mapy motora.
Najväčšou novinkou na dvojici veľkých štvortaktov EXC-F 450 a 500 je prítomnosť elektronického systému vstrekovania paliva, čo si vyžiadalo ďalšie úpravy na hlave valca. Výsledkom je zlepšený priebeh výkonu v prakticky celom rozsahu otáčok. Novinkou je aj použitie mechanického napináku rozvodovej reťaze, ktorý nahrádza pôvodný hydraulický systém. To však nie je všetko a motor podstúpil výraznú redukčnú diétu, keď sa podarilo znížiť celkovú hmotnosť motora až o 2,5 kg. Najvýraznejšia úspora hmotnosti sa dosiahla na odliatkoch bloku motora, keď bola použitá metóda tlakového odlievania, ktorá prináša výrazne tenšie steny odliatkov pri zachovaní pôvodnej tuhosti. Na mazanie a chladenie bloku motora teraz slúži len jeden olejový okruh namiesto pôvodných dvoch.
Revolúcia v podobe elektronického systému vstrekovania paliva zasiahla aj najmenší štvortakt EXC-F 250. Súčasťou nového systému je aj možnosť dodatočnej montáže manuálneho prepínača výkonových kriviek, naviac po pripojení na laptop môžete individuálne nastavovať zapaľovanie v rozmedzí ±2#186;. Novinkou je výkonnejší alternátor, ktorý je teraz chladený olejom. Drobným zmenám sa podrobila hlava valca, optimalizované sacie a výfukové kanále zvyšujú prietok nasatej zmesi o cca 10 %, čo sa odrazilo na miernom náraste výkonu. Úplne nové je aj výfukové potrubie, ktoré bezpečne spĺňa hlukové normy bez toho, aby výrazne ovplyvnil výkon.

Na trati
Organizátorom sa podarilo „namotať“ celkom atraktívny a technický enduro okruh v okolí sverepeckej trate bez toho, aby trať výrazne zasahovala do motokrosového okruhu, čo sa ukázalo byť plusom. Na druhej strane nechýbali úzke chodníky plné vyčnievajúcich koreňov, hlboké drážky alebo strmé výjazdy a zjazdy. Náročnosťou tak vyhovoval aj skúsenejším jazdcom a motorky sme preverili v prostredí pravého endura.
Na začiatok sa povenujem dvojici dvojtaktov a sadám na EXC 300, ktorý roky sprevádza povesť absolútnej špičky na trhu. Myslím, že rok 2012 na tomto fakte nič nemení a 300-vka je stvorená do najťažších podmienok extrémneho endura. Motor dokáže potiahnuť prakticky od voľnobežných otáčok a vynikajúcim dávkovaním výkonu vám dovolí sa „pohrávať“ v tesnom teréne a doslova krokom sa štverať po zablatenom svahu plnom klzkých koreňov. V porovnaní s ľubovoľným štvortaktom je ovládanie ľahké, čo len zvyšuje schopnosti motocykla v náročných podmienkach. Potom je tu aj druhá tvár motocykla, ktorá sa prejaví pri každom prudšom pootočení plynovou rukoväťou, mohutný nástup výkonu vám zrazu chce vytrhnúť riadidlá z rúk a bez problémov zahanbí veľké štvortakty. Udržať veci pod kontrolou v tomto režime vyžaduje okrem dostatočných skúseností aj poriadnu kondičku, no ak spĺňate tieto požiadavky, tak 300-vka dokáže byť najrýchlejším strojom na trati.
Druhou 2-taktnou voľbou sa stáva model EXC 200, ktorý je napriek neštandardnému zdvihovému objemu v ponuke výrobcu už neuveriteľne dlhú dobu. Stačí sa však posadiť do sedla a rýchlo zistíte tajomstvo úspechu tohto modelu. Ovládanie, ktoré je prakticky identické s dvojtaktnou 125-kou sa spája s motorom, ktorého výkon sa približuje 250-ke a výsledkom je obratné a výkonné súťažné enduro, doslova šité na mieru bežnému hobíkovi. Motor už od najnižších otáčok ponúka citeľne viac ako 125-ka a výkon plynulo prejde do viac ako slušného maxima, ktoré vám dovolí bez obáv vyraziť napríklad na motokrosovú trať, kde budete plne konkurencieschopní v poli štvortaktných 250-ok. Na rozdiel od 300-vky nevyžaduje rešpekt pri dávkovaní výkonu, ale bez obáv potiahnem za plynovú rukoväť aj v tesnejších pasážach trate, motor reaguje spontánne, no bez brutálneho nástupu veľkého dvojtaktu. Tento výkon dokáže byť mimoriadne efektívny a v náročnom prostredí vám pomáha šetriť sily bez toho, aby ste strácali na rýchlosti. Naviac, stále má dostatočnú rezervu a nie je potrebné neustále radiť ako na 125-ke.
Na rad prichádzajú štvortakty a volím najmenší štvortakt EXC-F 250, ktorý je vybavený elektronickým vstrekovaním paliva a okamžite to cítiť v podobe lineárneho nárastu výkonovej krivky. Naviac motor je v tomto smere mimoriadne priateľský a dokázal potiahnuť skutočne už od najnižších otáčok. Dalo sa tak jazdiť v pohode a nechať sa potiahnuť jednotlivými prevodovými stupňami, no v tomto prípade s pomalšou reakciou motora. V prípade agresívnejšieho tempa už bolo potrebné častejšie radiť a udržiavať otáčky v strednom a vyššom pásme. V tomto režime už dokázala 250-ka udržiavať vysoké tempo, no zároveň bolo cítiť, že veľká výkonová rezerva vám už neostáva. Motorka to však vyvažuje ľahkým ovládaním, ktoré má veľmi blízko dvojtaktom. KTM-ka naviac ponúka rýchle riešenie v podobe výfukového potrubia Akrapovič, ktoré dokáže citeľne oživiť výkon motora, ktorý narastie v celom rozsahu otáčok.
Na rad prichádza model EXC-F 450, ktorý sa rovnako dočkal elektronického systému vstrekovania paliva. Podobne ako v prípade menšieho štvortaktu je aj nárast výkonu 450-ky lineárny, no v tomto prípade máte k dispozícii výkonu oveľa viac. Vďaka tomu motor reagoval spontánne na každé pootočenie plynovou rukoväťou a ani v technických sekciách nebolo potreba podraďovať alebo pomáhať si spojkou. Veľa pomalých sekcií zvládne na treťom prevodovom stupni a v prípade potreby stačilo prudšie pridať a predné koleso sa okamžite dostalo do vzduchu. Priebeh výkonu bol naozaj vynikajúci a dokázal byť vysoko efektívny nielen v rukách hobíka, ale ani rýchli strelci sa na nedostatok výkonu nebudú sťažovať. Ľahkosťou ovládania rovnako patrí medzi absolútnu špičku a v tesných lesných úsekoch nebol problém udržiavať vysoké tempo.
Presadnúť zo 450-ky na EXC-F 500 na prvý pohľad nepredstavovalo žiaden problém, ovládaním sa prakticky vyrovná menšiemu modelu, no napriek tomu je 500-vka v skutočnosti úplne iným tvorom a svoju silu vám dá veľmi rýchlo najavo. Každé prudšie pootočenie plynovou rukoväťou prináša mohutnú odozvu motora, ktorá vás núti pevne sa držať riadidiel. Aj v tomto prípade na vás čaká elektronické vstrekovanie paliva, ktoré prináša dokonale lineárny nárast výkonu. V porovnaní so 450-kou je výkonová krivka však určite strmšia a prebytky výkonu sú ešte väčšie. Napriek tomu je jazda s 500-vkou vynikajúci zážitok, keď nepotrebujete vytáčať motor do maximálnych otáčok, ale kratším radením využívať ohromný záťah motora v stredných otáčkach a vychutnať si silu klasickej 500-vky. V tomto prípade však platí to isté čo v prípade dvojtaktnej 300-vky, a na to aby človek naplno využil potenciál motorky je okrem skúseností potrebná aj veľmi slušná kondička, no v správnych rukách je EXC-F 500 mimoriadne rýchlym štvortaktom.
Model EXC-F 350 som si nakoniec nechal zámerne, nielen preto, že ide o úplnú novinku, ale ako sa hovorí, to najlepšie by malo prísť až nakoniec. Je pravda, že motokrosová verzia ma úplne nepresvedčila o svojej výnimočnosti a mal som pocit, že sedím skôr na slabšej 450-ke, tak enduro verzia ukázala trochu odlišnú tvár. V tomto prípade sa ľahké a presné ovládanie dalo skutočne prirovnať k malému štvortaktu, no a naopak výkonu máte viac ako dostatok. Je pravda, že maximálny výkon sa ukrýva vo vysokých otáčkach, no motor vás dokáže už od najnižších otáčok zásobovať dostatkom plynulo narastajúceho výkonu, ktorý nie je príliš vzdialený tomu, čo ponúka 450-ka (v tomto smere sa v ešte lepšom svetle ukázala verzia s ladenou koncovkou výfuku Akrapovič, ktorú sme mali rovnako k dispozícii). Pri priamom porovnaní 450-ka zrazu pripadala ťažká a neobratná. Aj v tomto prípade je podobne ako u motokrosov rozdiel medzi oboma modelmi len cca 5 kg, no pocitovo je enduro na tom ďaleko lepšie. V náročných a klzkých sekciách sa dalo jazdiť agresívnejšie ako s veľkou 450-kou. Naopak v rýchlych pasážach a výjazdoch, kde potrebujete maximum výkonu dokázala držať krok s väčšou konkurenciou.


Záver
KTM vstupuje do roku 2012 s neuveriteľne vyrovnanou a širokou ponukou modelov, kde vlastne každý z nich má ambíciu dominovať vo svojej kategórii. Udržať latku tak vysoko u všetkých modelov je viac ako chvályhodné, no KTM v tomto smere odvádza kus práce a výsledok stojí zato. Najväčšou hviezdou v ponuke je však úplne nový štvortakt EXC-F 350, ktorý v najbližšej dobe určite výrazne ovplyvní smerovanie minimálne v kategórii veľkých štvortaktov a už teraz som zvedavý ako dlho dokážu vedľa spolunažívať modely EXC-F 450 a 350.


Text: Miro Tamáši, foto: Martina Onhajzerová, Radek Lavička

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011 Janka

Oranžová revolúcia pokračuje – KTM EXC 2012 test day

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri