Connect with us

Testy a recenzie

Šikovný, rýchly a imidžový – test Kawasaki J300

Publikovaný

on


Portfólio značky Kawasaki sa na túto sezónu rozšírilo na vody, kde doteraz ešte nelovili. Veď trendy sú jasné, stredná trieda športovo ladených skútrov je v kurze, a tak nie je žiaden dôvod prečo neponúkať svoje želiezko v ohni i tu.
V prvom rade treba na úvod ozrejmiť, akým spôsobom sa dá uviesť novinka v kategórii, kde výrobca ešte nemá skúsenosti. Prvou cestou je investovať do náročného vývoja a dolaďovať celý stroj niekoľko dlhých mesiacov čoho výsledkom môže byť síce originálny, ale rovnako aj drahý produkt. Druhou, lacnejšou cestou, dnes pomerne často využívanou, je spojiť sa s niekým, kto taký produkt ponúka a stačí ho obliecť do vlastného šatu. A toto je presne prípad Kawasaki J300, kde ako predloha poslúžil už zabehnutý skúter Kymco Downtown 300.
 

Koncept športového skútra
Overená klasika v podobe oceľového kolískového rámu, jednovalcového kvapalinou chladeného SOHC motora o objeme 299 ccm, výkone 28 koní a dobre odladeného variátora nemôže byť zlou voľbou. Navyše, keď ostro rezaná kapotáž zámerne evokuje tvary známej supešportovej klasiky Kawasaki Ninja. Čerešničkou na torte je len „jemne príplatková“ špeciálna edícia s neodolateľným zeleným Kawa pásom cez celý skúter skombinovaná s čiernou matnou (škoda, že sme ju nemali v teste, lepšie by sa fotila). Pre mňa ak Kawasaki J300, tak jednoznačne táto verzia. Z konštrukčných zaujímavostí možno spomenúť napríklad 13-litrovú nádrž uloženú v spodnej časti rámu pred motorom, čo má za cieľ znížiť ťažisko.
Moderná výbava
Pokiaľ sme doteraz hovorili o osvedčenej technike, poďme trošku do moderny. LED brzdové a obrysové svetlá nielen dobre svietia a vyzerajú, ale aj ich životnosť je niekoľkonásobne vyššia v porovnaní s vláknami. LCD displej s modrým podsvietením udáva okrem času a tripu aj stav paliva a teplotu motora. Analógový otáčkomer na skútri s diskutabilným opodstatnením je spolu s tachometrom takisto pekne modro podsvietený. Osvetlenie kufra je rovnako LED diódou, jeho spínanie však riadi fotocitlivý senzor, čo v prípade, že otvoríte kufor v absolútnej tme niekde nad mestom, v lese, s frajerkou môže priniesť napríklad nečakané tehotenstvo, pretože ochrana zostala ponorená do tmy a nie tam, kde mala byť… 🙂  
Prvé dojmy
Prvé posadenie za riadidlá bolo sprevádzané pocitom menšieho priestoru na nohy. Chodidlá sa dajú dať len do vodorovnej polohy a chýba tu možnosť polohovania viac dopredu. Sedadlo je bohato a mäkko čalúnené a v strede pomerne dosť klenuté, čo nemusí vyhovovať každému. Ja osobne preferujem rovnejšie a tvrdšie tvarovanie, ale je to len vecou osobného vkusu, takže treba ísť vyskúšať osobne k predajcovi. Takisto nohy sú aj vďaka tomu zalomené do ostrejšieho uhla než u ostaných skútrov strednej triedy. Naopak, veľmi dobrá je opora v zadnej časti sedadla jazdca. Riadidlá sú uložené vyššie a v ergonomicky dobrej polohe. Spínacia skrinka je pekne viditeľná na pravom paneli, perfektne dostupná. Navyše štrbina na kľúč je chránená zasúvacou klapkou.
Keď brzdy, tak poriadne
Na pohľad ma zaujali brzdy (preto ten samostatný odstavec) a to nielen sériovo osadenými, elegantne „vyhryzenými“ kotúčmi (vpredu 260 mm, vzadu 240 mm), ale hlavne inštaláciou hydraulických rozvodov pancierovými hadičkami. Ak si uvedomíme, že toto je práve verzia s ABS, kde počet hadičiek dosť narastá, je to celkom potešiteľná časť výbavy, do ktorej už netreba investovať. A na reakciách nastaviteľných páčiek bŕzd to aj jednoznačne poznať. Perfektný nástup a citlivo regulovateľný výkon idú ďaleko za potreby ľahučkej trojstovky. Filozofia výrobcu: ak niekde osadiť brzdy, tak poriadne… je v tomto prípade veľmi vítaná.
A ide sa jazdiť
Zamatovo utlmený jednovalec sa preberie hneď po otočení rukoväte a odvádza dobrú prácu. Zrýchlenie ďaleko presahuje možnosti kolóny áut a v niektorých momentoch dáva zabudnúť na svoj relatívne malý objem. Odladenie podvozku je na veľmi dobrej úrovni, a aj napriek klasickej skútrovej vidlici a 14“ prednému kolesu je jazda stabilná a pohodlná. Priestorový rám pevne drží kolesá v jednej línii a v zákrutách umožňuje aj odvážnejšie klopenie bez obáv a nepredvídateľného správania. Ja viem, superšport to nikdy nebude, ale toto nie je stroj, ktorý je určený na hľadanie limitov a skúšanie kto a kde zoderie akú hranu na gume. Toto je stroj, ktorý je primárne určený na rýchle presuny v preplnených mestách, a ktorý navyše nepopiera určitý aspekt či už dizajnový alebo aj čo sa týka jazdných vlastností. A  ide mu to naozaj dobre.

Mimo mesta
Aby sme sa „nezakopali“ len v mestskej aglomerácii, stáčam Kawasaki J300 na diaľnicu a dávam tomu plný kotol. Zrýchľujem pomerne svižne na povolených 120 km/hod a už ani o krok ďalej (oficiálna verzia). Neoficiálne si to so skútrom „válím“ v dosť krátkom čase 140 km/h a hoci už pomalšie, zrýchľuje ďalej. Maximálka sa ustáli na tachometrových 150 km/h a čo ma teší, skúter ide stabilne a bez zaváhania. Preto ani diaľničné výlety na väčšiu vzdialenosť nemusia byť tabu. Vzhľadom na silný nápor vetra do ramien a prilby zapríčinený symbolickým plexi štítom vhodným do mesta, odporúčam pre cestovateľov výrobcom dodávané príplatkové vysoké turistické plexi, ktoré čiastočne ochráni aj ruky.
Záver
Šikovný, rýchly, imidžový, a hlavne značkový… to je presne zoznam vlastností, ktorý musí mať skúter, ak má osloviť nastupujúcu generáciu užívateľov. Kawasaki J300 má všetky predpoklady zamiešať predajnými číslami, pretože za dané peniaze ponúka vysokú úžitkovú hodnotu, dobrú sériovú výbavu a nezameniteľný športový vzhľad.
Kawasaki J300
Cena:
4 995 / 5 495 Eur (ABS)
Motor: 299 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 28 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 28,7 Nm pri 6 250 ot./min.
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 235 x 775 x 1 260 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 191 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 555 mm
Výška sedla: 775 mm
Objem pal. nádrže: 13 l
Pneu: vpredu: 120/80-14, vzadu: 150/70-13

Motocykel na test zapožičal: U.M.S., s.r.o., Bratislava
Text: Dušan Demovič, foto: autor a R. Karnok
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 5/2014.

Šikovný, rýchly a imidžový

1 komentár

1 komentár

  1. devill63

    4. júna 2014 at 19:13

    Nejak ma neberú skútre so stredovým tunelom….vadí mi to…

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri