Connect with us

Testy a recenzie

Staré dobré časy

Publikovaný

on

Test Yamaha XJR1300

Bývali časy, keď motorky boli veľké, divoké a za jeden z vrcholov športovej techniky bol považovaný veľkoobjemový naháč. Výkon na hranici 100 k bol špičkou a zvládnuť ho dokázali len skúsení jazdci. Vitajte v prvej polovici 80-tych rokov minulého storočia. Vitajte v časoch, keď sa po cestách preháňali motorky ako Yamaha XJR1300.

Moderná klasika
Možno by som tu mohol mierne poopraviť úvodné vety a viac by asi sedelo, že po cestách sa preháňali motorky, ktoré sa na Yamahu XJR1300 podobali. Klasický dizajn tohto „muscle biku“ ukrýva modernú techniku, ktorá spĺňa súčasné prísne nároky nielen zo strany jazdcov, ale aj legislatívy, ktorá nie je konceptu veľkoobjemového, vzduchom chladeného motora príliš naklonená. Možno aj preto z tejto triedy vycúvali značky ako Suzuki a Kawasaki, ktoré ešte pred pár rokmi mali medzi klasickými naháčmi zastúpenie. Vzduchom chladený štvorvalec však nie je jediným dotykom klasiky a tá je súčasťou prakticky celej motorky.

Je to najmä o motore
Mohutný radový štvorvalec nedominuje len dizajnu motocykla, ale vlastne všetko spojené s jazdou sa točí okolo pohonnej jednotky. Nakoniec, pri objeme 1 251 ccm to inak ani nemôže byť. Rozvod DOHC, štvorica ventilov v každom valci alebo elektronické vstrekovanie je samozrejmosťou, no milovníci veľkých koní napriek tomu možno zostanú pri pohľade na výkonové parametre mierne sklamaní. 98 k výkonu a 108 Nm krútiaceho momentu nie je papierovo príliš veľa. Treba sa však pozrieť na otáčky pri akých motor tieto hodnoty dosahuje a obraz o výkone sa razom mení. Spomínaných 98 k dosahuje motor už pri 8 000 ot. a to je hodnota kedy sa väčšina superšportov ešte len preberá k životu. Yamaha veľmi ochotne reaguje prakticky už od voľnobežných otáčok a potom nasleduje už len mohutný ťah parnej lokomotívy, ktorý vyvrcholí až pri spomínaných 8 000 ot. Otáčky pritom nenarastajú s intenzitou superšportu, ale pozvoľnejšie, čo sa však nedá povedať o zrýchlení a zážitok z jazdy je o to väčší. Bez obáv si to v krátkom šprinte môžete rozdať s +180-koňovým superšportom a rozhodne nebudete bez šancí.

Podvozok je stará škola
Z pohľadu súčasnej športovej moderny je XJR relatívne veľkou motorkou a pri pohľade na údaje o hmotnosti aj celkom ťažkou motorkou. Na druhej strane, Yamaha sa to ani nesnaží zakrývať a je to kus motorky, čo potvrdzuje aj rázvor 1 500 mm, ktorý má skôr bližšie k pohodlnej turistike ako k obratnému športovcovi. Podvozok tvorí dvojitý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok. Zadná kyvná vidlica je vyrobená z hliníku a spolupracuje s dvojicou postranne uchytených tlmičov pruženia Öhlins. Produkcia tejto značky je už dlhé roky spájaná so športovými motocyklami a je aj exkluzívnym detailom podvozku. Vpredu je to potom klasická teleskopická vidlica s priemerom klzákov 43 mm. Pochvalu zaslúži výkonný brzdný systém, ktorý využíva brzdné strmene z jednej zo starších generácií superšportu R1. Yamaha neponúka na tento model systém ABS a vlastne žiadne elektronické doplnky, jednoducho stará škola.

Motorka, ktorá vám robí radosť
Čaro tohto motocykla okrem iného spočíva v jeho dizajne, ktorý nikdy nezostarne a XJR z roku 2013 je rovnako príťažlivá ako verzia spred 10-tich rokov. Jediným rozdielom bude grafická úprava, ktorá napríklad modelu z roku 2013 naozaj pristane. Naviac ambície Yamahy nikdy nesmerovali na okruh alebo agresívnu športovú jazdu, XJR vám chce robiť hlavne radosť a je jedno či ste v sedle alebo len vizuálne obdivujete čaro klasického naháča niekde z terasy vašej obľúbenej kaviarne. Dlhá pretiahnutá nádrž, na ktorú nadväzuje široké a pohodlné sedlo sľubuje dostatok komfortu nielen pre jazdca, ale aj spolujazdca. Jazdec pritom sedí vo vzpriamenej a uvoľnenej pozícii. Dvojica klasických kruhových budíkov s malým digitálnym displejom v strede poskytujú z pohľadu dnešnej moderny možno trochu strohé informácie, no k jazde vlastne ani viac nepotrebujete. Pozornosti okolia určite neunikne výfukové potrubie 4-2-1 s extra predĺženou koncovkou, ktorá okrem katalyzátora ukrýva aj výfukovú príveru EXUP.

V sedle veľkého naháča
Počas posledných pár rokov som mal už niekoľko možností stráviť nejaký čas v sedle tohto motocykla a vždy to bol zážitok, ktorý sa trochu vymyká testovaniu najnovších modelov nabitých najmodernejšími výdobytkami techniky. XJR1300 je skutočne takým príjemným návratom späť v čase, keď motorky fungovali aj bez podpory elektronických systémov a od jazdca sa očakávali aj nejaké skúsenosti keď chcel jazdiť na takejto motorke. Jazda je aj vzhľadom na rozmery však prekvapivo ľahká. Môže zato aj vzpriamený posed a s tým spojené ľahké riadenie. Najmä v meste a pri nízkych rýchlostiach je XJR vcelku obratná motorka a vyššia hmotnosť nijako neprekáža. S rovnakým potešením si vychutnáte športovejšiu jazdu a naplno sa prejaví sila štvorvalca, ktorý sa správa skôr ako poriadne nadupaný elektromotor a je jedno čo ukazuje otáčkomer, každé pootočenie plynovou rukoväťou sprevádza okamžitá reakcia motora bez ohľadu na práve zaradený prevodový stupeň. Nie raz sa mi tak stalo, že som skúšal zaradiť neexistujúcu 6-ku, pretože motor by ju bez problémov utiahol. So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa menia aj jazdné vlastnosti Yamahy a pocítite vyššiu hmotnosť, vďaka čomu musíte v kľukatých úsekoch možno o niečo viac popracovať pri prenášaní ťažiska a chce to pevnejšiu ruku, no stále je to vynikajúci zážitok. Podvozok však má svoje limity, ktoré dosiahne skôr ako limity motora a pri extrémnejšom tempe už začína byť trochu nervózny. Predpokladám, že s určitou investíciou by sa dal podvozok vystužiť, no kto chce jazdiť s Yamahou ako so superšportom mal by sa poobzerať po niečom inom a ušetrí ďalšie, podľa mňa zbytočné investície. Potom je tu ešte jedna vec, ktorá spomalí milovníkov rýchlosti a tou je nápor vetra, ktorý si na tomto nahači vychutnáte naozaj naplno. Od cca 130-ky je to márny boj, ktorý musíte po čase vzdať alebo sa pokúsiť skryť za budíky do rovnako nepohodlnej pozície, no potom už jazda prestáva byť  o potešení, ale je to len rýchly presun, no a tu opäť platí, že na takúto jazdu nájdete aj vhodnejšie motorky. Yamaha XJR1300 nie je motorkou, ktorá chce byť dokonalá, práve naopak svoju „nedokonalosť“ vám dáva najavo, no všetko jej radi prepáčite, pretože je to zážitok, ktorý dnes ponúka už len málokto a mám pocit, že ľudia, ktorí sa rozhodnú pre tohto klasického naháča presne vedia čo chcú.

Sport Heritage – nový život pre klasikov
Yamaha zahájila v tomto roku ofenzívu, ktorá prinesie množstvo úplne nových modelov, ale nezabúda sa pritom ani na už existujúce modely. V prípade modelu XJR1300 je to zaradenie do samostatnej kategórie s označením Sport Heritage, kde sa ocitla v spoločnosti modelov ako V-Max, XV950 a XV950R. Na prvý pohľad motorky, ktoré nemajú príliš veľa spoločné, no opak je pravdou a všetky tieto motocykle oslovujú zákazníkov, ktorí radi vyčnievajú z radu a chcú motorku, ktorá taká je. Okrem samotného dizajnu sériovej motorky je tu aj možnosť individuálnych úprav, ktoré ponúka samotný výrobca alebo úpravárenské firmy. Kam by mohla smerovať napríklad Yamaha XJR1300 vidieť aj na stavbe s názvom Project X, ktorý je súčasťou projektu Yard Built Specials, ktorý podporuje samotná Yamaha. V tomto prípade má úpravu na svedomí firma Deus Ex Machina z Talianska.

Yamaha XJR1300
Cena: 9 490 Eur
Motor: 1 251 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 98 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 108,4 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 175 x 765 x 1 115 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 245 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 500 mm
Výška sedla: 795 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: YMME B. V, CZ / SK

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 12/2013.

Staré dobré časy

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri