Connect with us

Testy a recenzie

Superbike v koži 600-vky – Test Suzuki GSX-R750

Publikovaný

on

Trieda superšportových 750-tok, ktorá kedysi predstavovala objemový limit pre triedu superbikov už pekných pár sezón patrí jedinej značke – Suzuki. Byť jediný v triede môže niekedy priniesť nezdravý pocit sebauspokojenia a stagnácie, no v prípade Suzuki GSX-R750 o tom nemôže byť ani reči a tento model sa neustále udržuje na špici vďaka pravidelným modernizačným cyklom. Posledná inovácia prichádza pre modelový rok 2011 a GSX-R750 je právom považovaná za jeden z najlepších superšportov na trhu.

Posledné tri roky neboli pre túto kategóriu práve najpriaznivejšie a trieda, ktorá kedysi bola každoročne doslova nabitá novinkami zrazu citeľne ubrala z rýchleho tempa. Práve japonské značky boli v tomto smere postihnuté asi najviac a pravidelný dvojročný cyklus obnovy sa zrazu akoby zastavil. Rok 2011 však zdá sa prinesie postupný obrat k lepšiemu a okrem Suzuki prichádza s novým superšportovým modelom aj Kawasaki. V prípade Suzuki môžeme samozrejme hovoriť až o dvoch novinkách a okrem GSX-R750 už tradične prichádza aj GSX-R600, ktorá je vyvíjaná súbežne s väčšou 750-kou.

Výrazné zoštíhlenie
Ak by sa dalo jedným slovom popísať kam bola nasmerovaná modernizácia, tak asi najlepšie by to vystihlo slovo – zoštíhlenie. Suzuki sa podarilo znížiť hmotnosť motocykla o celých 8 kilogramov, čo je naozaj dosť. Šetrilo sa doslova všade, motorom počnúc a podvozkom končiac. Okrem úspory hmotnosti je nový model aj výrazne kompaktnejší, rázvor je kratší o 15 mm a previsy na oboch koncoch sa skrátili o 55 mm vpredu a 35 mm vzadu. Výrazne skrátený rázvor má na svedomí úplne nový rám, ktorý je naviac aj o 1,4 kg ľahší ako na predchádzajúcej verzii. V prípade podvozku treba určite spomenúť prítomnosť vynikajúcej prednej vidlice Showa BPF, ktorá okrem úspory hmotnosti prináša aj lepšiu spätnú väzbu medzi predným kolesom a vozovkou. Dôležitou zmenou na podvozku je aj prítomnosť nového, radiálne uchyteného brzdného systému Brembo, ktorý nájdete na prednom kolese. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou tohto modelu by už brzdám nemal chýbať výkon a sú naviac o 450 g ľahšie. V prípade motora siahla Suzuki skôr k menším úpravám, ktoré sú zamerané najmä na maximálnu efektivitu výkonu a priniesli úsporu paliva bez toho, aby tým utrpel maximálny výkon motora. Vyžiadalo si to zmenu sklonu uhla vstrekovacích palivových trysiek. Menších úprav sa dočkala elektronická riadiaca jednotka a pribudol nový systém zapaľovania, ktoré bolo vyvinuté priamo v seriáli pretekov MotoGP. Výrobca avizuje aj nárast výkonu v nízkych a stredných otáčkach, čo by rovnako malo byť dôsledkom zmienených úprav.

Viac ako v reálnom svete potrebujete
Model GSX-R750 už roky sprevádza povesť vynikajúceho športového náradia, ktoré kombinuje obratnosť 600-vky s výkonom na úrovni veľkého litra a v podmienkach reálneho sveta vám ponúkne viac výkonu ako dokážete využiť. Práve do reálneho sveta bežnej premávky sme vyrazili hneď na úvod nášho testu. Prvá obhliadka nového modelu toho až tak veľa neprezradí. Suzuki neprešla radikálnou dizajnovou zmenou, skôr je to o detailoch, ktoré si postupne všímate. Hneď po posadení však sadáte do známeho prostredia. Modelová rada GSX-R si v posledných rokoch vyslúžila povesť priateľských a pohodlných superšportov a nič sa nemení ani v prípade najnovšej generácie 750-ky. Typický superšportový posed s miernym predklonom nie je až tak agresívny a naviac sedíte v mäkkom a pohodlnom sedle. Relatívne široká predná kapotáž ponúka vynikajúcu ochranu a ani pri diaľničných rýchlostiach nie je potrebné sa schovávať za plexi štít. Stráviť tak celý deň v sedle nie je až tak bolestivé, ako by ste od superšportu možno čakali. Motocykel aj s náplňami váži len 190 kg, čo je vynikajúci údaj a rozhodne to cítiť aj pri jazde, riadenie je mimoriadne ľahké a presné . Je pri tom jedno či sa pomaly presúvate po meste, alebo naopak šprintujete na vrchol horského sedla, ovládanie je presne také, ako vám ponúka obratná 600-vka a jazdu si užívate. Potom je tu motor, ktorý sa naopak od 600-vky dosť odlišuje. Výkon v pekne strmej krivke vyskočí hneď od najnižších otáčok, a ak sa len na zlomok sekundy pozabudnete, tak razom máte pod zadkom +150 koní, ktoré vyžadujú rešpekt. Napriek tomu vás výkon nijako nepríjemne nezaskočí, práve naopak, priebeh výkonu je plynulý a záleží len na vašom zápästí koľko mu povolíte. Na rozdiel od 600-vky motor nemá hluché miesta, keď na vyššom prevodovom stupni potočíte plynovou rukoväťou a musíte čakať kým sa motor chytí. Suzuki reagovala pružne a aj z nižších otáčok dokázal motor bez problémov zrýchľovať. V tomto smere má skôr bližšie k výkonu veľkého litra. Jazdec má naviac možnosť vybrať si jednu z dvojice výkonových máp a najmä v prostredí mestskej premávky je „mäkšia“ mapa lepšou voľbou a motor ponúkal o máličko pomalší a príjemnejší nárast výkonu ako v prípade výkonnejšej mapy. V prostredí bežnej premávky určite jeden z najpríjemnejších superšportov, ktorý dokáže byť mimoriadne priateľský, no zároveň stačí prudšie pootočiť plynovou rukoväťou a Suzuki sa zmení na pravé okruhové peklo. K úplnej spokojnosti mi chýbal akurát ukazovateľ stavu paliva, ktorý v tomto prípade nahrádza len kontrolka rezervy s počítadlom kilometrov najazdených na rezerve (Fuel trip).

Vo svojom živle
Test pokračoval na okruhu, teda v prostredí kde máte možnosť naplno využiť potenciál superšportového náčinia. Slovakiaring je rýchlym a technickým okruhom, ktorý zvýhodňuje práve maximálny výkon a presné ovládanie. Na prvý pohľad prostredie ako stvorené pre Suzuki. Napriek tomu, že GSX-R750 neukrýva vo svojich útrobách „elektronickú revolúciu“, ktorú momentálne prezentujú najnovšie litrové superšporty, tak máte k dispozícii vynikajúce športové náradie. Okrem už spomínaného výkonného štvorvalca a obratného podvozku máte k dispozícii vynikajúco fungujúcu antihoppingovú spojku, účinný elektronický tlmič riadenia a radiálne brzdové strmene Brembo. Už po pár okruhoch je jasné, že Suzuki je na okruhu neuveriteľne zábavným a poriadne rýchlym športovcom. Motor má v každej situácii dostatok výkonu, pocitovo to bolo oveľa bližšie k litru ako ku 600-vke. Vo výjazdoch dokázal držať krok aj s výkonnejšími litrami, na cieľovej rovinke nemali 600-vky nárok a strata na litre bola minimálna. V pomalých výjazdoch si poradil aj s vyšším prevodovým stupňom bez toho, aby počas akcelerácie výrazne strácal. Vďaka tomu aj v prípade nesprávneho podradenia nie je časová strata vo výjazde tak citeľná ako na 600-vke. V tesnom esíčku pred posledným horizontom, kde je potrebné rýchlo preklopiť motorku z jednej strany na druhú to Suzuki zvláda s ľahkosťou a pod plynom. Prichádza horizont, koleso sa zľahka odlepí od zeme a opäť sa vráti na zem. Všetko sa udeje pri vysokej rýchlosti a bez najmenšieho zachvenia, tlmič riadenia reaguje bezchybne. Na okruhu je hneď niekoľko miest, kde dostanú brzdy poriadne zabrať. Nové strmene Brembo účinkom určite neklamali a znesú porovnanie so špičkou. Veľa sa popísalo o kvalitách prednej vidlice BPF, no jej najväčší prínos som pocítil práve počas intenzívneho dobrzďovania, kde bola spätná väzba s dianím na prednom kolese vynikajúca, čo sa premietlo do agresívnejšieho brzdenia.

Ideálna kombinácia
Suzuki opäť potvrdila, že najlepšie superšporty sa nemusia skrývať v komerčne najpreferovanejších triedach 600 a 1000 ccm, ale treba sa pozrieť úplne inde. Nakoniec má to aj logiku a spojením toho najlepšieho, čo obe tieto triedy ponúkajú, môže vzniknúť skutočne výnimočné náradie, ktoré vás svojou ľahkosťou očarí v podmienkach bežnej premávky, a naopak, na okruhu vám dá krídla. Presne taká je Suzuki GSX-R750 a právom je považovaná za jeden z najlepších superšportov na trhu.

Suzuki GSX-R750

Cena: 13 190 Eur
Motor: 750 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 150 k pri 13 200 ot./min.
Krút. moment: 86,3 Nm pri 11 200 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 030 x 710 x 1 135 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 190 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 390 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17

Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z., Bratislava


Text: Miro Tamáši, foto: autor, V. Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011 Janka

Superbike v rúchu 600-vky – Test Suzuki GSX-R750

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri