Connect with us

Testy a recenzie

TEST BMW F800GS & F900GS 2024: Mini GS, maxi radosť

Publikovaný

on

Každý počul oveľkých GSách. Tie menšie žijú tak trochu v tieni svojho slávnejšieho a väčšieho súrodenca s boxer motorom. V bavorskej značke však vedia ako na to a my sme sa pozreli na 2 modely, ktoré sa uchádzajú o priazeň zákazníka v strednej triede. BMW F800GS a F900GS 2024 majú spoločný základ, ale sú iné a rozdielne.

Motor a výkon

BMW F800GS z roku 2024 ponúka spoľahlivý dvojvalcový motor s objemom 895 cm³ a výkonom 87 koní pri 6750 ot./min. Krútiaci moment dosahuje 91 Nm, čo zaručuje plynulý a dostatočne silný záťah v širokom spektre otáčok. Maximálny výkon a krútiaci moment sa stretáva na rovnakých otáčkach. Za každých okolností si užívam predovšetkým silný stred. Tak na aplských okreskách, ako na dialnici. Má priam sametový chod a jazdec je maximálne odstrihnutý od vibrácii.

BMW F900GS používa rovnaký motor, avšak s vyšším výkonom 105 koní pri 8500 ot./min a krútiacim momentom 93 Nm pri 6750 ot./min. Jazdný prejav je živší, dynamickejší a motor lepšie reaguje na plyn. Rozdiel v sile je citeľný najmä pri zrýchľovaní a v stúpaniach. Tu však platí lačnosť po otáckach a motor sa lepšie cíti vo vyšších otáčkach oproti 800ke.

Jazdné vlastnosti na ceste

Na ceste sa F800GS správa stabilne a pohodlne vďaka teleskopickej vidlici s priemerom 41 mm a zdvihom 170 mm. Brzdy s dvojitým kotúčom o priemere 305 mm sú dostatočne účinné, no ich odozva je miernejšia. Hlavnou doménou pohodlia však bol príplatkový prvok výbava – Dynamic ESA.

Systém automaticky upravuje tlmenie pruženia podľa podmienok. Umožňuje tiež elektronické nastavenie predpätia pružiny pružiacej vzpery – pomocou náradia. Tento prvok skrátka odlyšuje motorku od konkurencie v triede a prináša veľké plus v obládateľnosti motorky, a samozrejme aj pohodlí.

F900GS prichádza štandardne s 43 mm obrátenou teleskopickou vidlicou, ktorá ponúka lepšiu odozvu a nastaviteľné tlmenie. Jeho zdvih odpruženia je väčší – 230 mm vpredu a 215 mm vzadu – čo znamená lepší komfort pri prejazde nerovnosťami.

My sme však mali vďaka športovému podvozku s 45mm, plne nastaviteľnú vidlicu Showa vo voliteľnom balíčku Enduro Pro. Tento podvozok je rovnako príplatkový, rozhodne však prináša obrovské benefity v teréne. Brzdy sú rovnaké ako pri F800GS, ale nižšia hmotnosť F900GS (219 kg oproti 227 kg) zabezpečuje lepšiu ovládateľnosť v zákrutách a pri prudkých manévroch.

Terénne schopnosti

V teréne sa F800GS spolieha na 19-palcové predné koleso a menší zdvih odpruženia, čo ho robí vhodným skôr na mierny off-road. Vyššia hmotnosť sa môže prejaviť v náročnejších podmienkach, najmä pri pomalších manévroch a technických úsekoch. F900GS je lepšie prispôsobený jazde mimo spevnených ciest. Má 21-palcové predné koleso, väčší zdvih odpruženia a nižšiu hmotnosť, vďaka čomu je ovládateľnejší a stabilnejší v ťažšom teréne.

Komfort a ergonómia

Pokiaľ ide o komfort a ergonómiu, F800GS ponúka sedadlo vo výške 815 mm, čo vyhovuje širšiemu spektru jazdcov. Disponuje 6,5-palcovým TFT displejom s konektivitou BMW Motorrad, ktorý poskytuje dôležité informácie pre jazdca. F900GS má vyššie sedadlo vo výške 870 mm, čo môže byť nevýhoda pre nižších jazdcov, ale zároveň ponúka lepšiu kontrolu v náročnom teréne. Moderný TFT displej je prehľadný a spolu s vylepšenou aerodynamikou zlepšuje komfort na dlhších cestách.

Z tohto hladiska sme sa na motorkách necítili ako na cestovných prémiovkách. Po dlhšom čase prichádzalo k únave svalstva v miestach, kde sa motorkár najviac dotýka motorky. Skrátka drevené zadky pri presune sme museli riešiť častejšími prestávkami. V prípade 900 by sa to dalo čakať, ide o offroadový stroj. V prípade 800ky však ide o malé sklamanie.

Záver

Celkovo je BMW F800GS ideálnou voľbou pre jazdcov, ktorí hľadajú vyvážený výkon na ceste aj v miernom teréne. Je komfortný, stabilný a stále dostatočne výkonný na dlhé presuny. Na druhej strane, BMW F900GS prináša vyšší výkon, lepšie terénne schopnosti a modernejšie technológie. Pre tých, ktorí uprednostňujú dynamickejšiu jazdu a plánujú častejšie jazdiť v ťažších podmienkach, je F900GS lepšou voľbou.

Zaujímavá je hlavne cenovka F800GS, ktorá je v základe porovnateľná s konkurenciu, ako je Vstrom-800, či Transalp. Pomocou príplatkovej výbavy však môžete mať stroj, v prípade ktorého za svoje peniaze dostanete väčšiu hodnotu.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri