Connect with us

Testy a recenzie

Test Ducati Sport 1000

Publikovaný

on

To boli časy…

V ponuke značky Ducati zaberá modelová rada Sport Classic špeciálne miesto a sú spomienkou na roky keď superšportové motocykle vlastne oficiálne ani neexistovali a všetko okolo nich sa ešte len formovalo. Presne takou spomienkou na pravý ?Café Racer? je aj model Sport, ktorý sme podrobili redakčnému testu.

V prvej polovici 70-tych rokov minulého storočia sa dá povedať, že trieda superšportových motocyklov bola ešte len v plienkach, jednotliví výrobcovia len pozvoľna začínali reagovať na dopyt po pravých športových motocykloch. Okruhový šport a okruhové špeciály sa pri tom tešili stále väčšej popularite, no civilné repliky takýchto strojov jednoducho chýbali a všetko zostalo na fantázii a šikovnosti jednotlivých majiteľov, ktorí si doslova v domácich podmienkach upravovali svoje motocykle podľa okruhových vzorov. Vzniká tak nová trieda s označením ?Café Racer?. Cestné motocykle zbavené všetkých zbytočností s nízkymi športovými riadidlami a dozadu posunutými stúpačkami. Pohodlie síce nebolo témou dňa, ale na najbližších 10 rokov bol Café Racer prototypom moderného športového motocykla.

Viac ako presvedčivé
Na súčasnom motocyklovom trhu panuje obrovská konkurencia a nestačí len prísť s novým produktom, a spoliehať, že to pôjde. Od prvého prieskumu trhu až po posledný kúsok originálneho príslušenstva musí byť všetko dokonale pripravené a naplánované. Modelová rada Sport Classic je toho dôkazom, od samotného ?retro? stroja až po originálne príslušenstvo v podobe štýlového oblečenia všetko nájdete v ponuke Ducati. Jednoducho hneď na začiatku máte všetko, čo k takémuto motocyklu potrebujete. Treba uznať, že v prípade rady Sport Classic si dala Ducati záležať a svojím výzorom prinášajú dokonalú ilúziu rokov dávno minulých. Úzka a dlhá plastová nádrž, na ktorú nadväzuje ploché a široké sedlo s oblým ?hrbom? je vpredu doplnená obrovským kruhovým svetlometom, dvojica pochrómovaných ?späťákov? je uchytená rovno na koncoch riadidiel a samozrejme nesmie chýbať klasicky uchytený predný blatník. Klasický výplet ráfov neodmysliteľne patrí k tomuto obdobiu, no a nesmiem zabudnúť na ohromnú dvojitú koncovku výfuku v štýle ?bigger is better? (väčší je lepší), ktorá rovnako dokonale vystihuje filozofiu rokov minulých. Ilúzia pravého ?Café Racer? spred viac ako 30-tich rokov je tak dokonalá. Tento návrat do minulosti sa však dotkol výlučne dizajnu a po technickej stránke je model ?S?, tak ako aj ostatní predstavitelia rodiny Sport Classic moderným motocyklom, čo je nakoniec logické, aj keď vždy sa nájdu pamätníci, ktorí vás budú presviedčať o kvalite ručnej práce z rokov minulých. Myslím, že v oblasti techniky, jazdných vlastností, výkonu a bezpečnosti súčasná doba poskočila o hodný kus vpred, takže samotnému motocyklu to rozhodne neuškodí. Srdcom modelu Sport je moderný vzduchom chladený dvojvalec Desmo 1000 DS, ktorý nájdete napríklad aj v Monsteri SR2. Motor využíva najmodernejšie výdobytky v podobe elektronického vstrekovania paliva a dvojice sviečok v každom valci. Motor spĺňa emisnú normu Euro 3. Tuhý oceľový rám je zárukou vynikajúcich jazdných vlastností. V podobnom duchu sú riešené aj komponenty pruženia, predná vidlica typu upside down z dielne Marzocchi je doplnená postranne uloženým zadným tlmičom Sachs, ktorý ponúka možnosť nastavenia predpätia a útlmu. Výkonný brzdný systém Brembo je podobný tomu aký nájdete na modelovej rade Monster S2R.

Naspäť v čase
Z diaľky možno vyzerá ako dobre zachovalý muzeálny kus, no v blízkosti tohto motocykla sa pocity menia a skôr ma napadá, čo všetko vlastne tento motocykel dokáže, ako sa na ňom jazdí, dá sa vôbec porovnávať so súčasnými motocyklami? Otázok je veľa treba len hľadať odpovede. Dá sa povedať, že pri príprave tohto modelu si v Ducati dali záležať aj na tých najmenších detailoch a nič neponechali na náhodu, jednoducho musí to byť dokonalé ?retro?. Už prvé posadenie do sedla napovedá, že to bude trochu iné zvezenie, nízke riadidlá vás nútia takmer si ľahnúť na nádrž. Hovoriť v tomto prípade o komforte, aký poznáme zo súčasných športových naháčov asi nebude úplne namieste, skôr by som to porovnal so superšportom, najlepšie talianskym. Najmä v meste dokáže byť takýto posed dosť únavný, no sem nie je tento motocykel ani určený. Tento motocykel nikdy nebude považovaný za prototyp športového turistu, no so zvyšujúcou rýchlosťou prichádza aj väčšie pohodlie. Na diaľnici, kde by mala byť najväčšou prekážkou chýbajúca čelná kapotáž sa paradoxne v sedle budete cítiť celkom v pohode. Nápor vetra pri cca 140 km/h vás jemne nadľahčuje a tlak na zápästia je minimálny. Pri šprinte na vrchol horského sedla na komfort až tak nemyslíte a oveľa dôležitejšie sú skôr jazdné vlastnosti a ovládanie. Športové motocykle Ducati sú povestné svojimi jazdnými vlastnosťami a Sport vás určite nesklame. Nie je to síce superobratná 600-vka, ktorá sa do zákrut vrhá sama, tento motocykel vyžaduje skôr konzervatívnejší nájazd, no v zákrute drží stopu, tak ako by ste od Ducati čakali a vaše sebavedomie v sedle tohto ?veterána? rýchlo rastie. Možno za to môže aj spomínaný posed, ktorý prenáša veľkú časť vašej telesnej hmotnosti na predné koleso a zatáčanie nie je tak obratné. Možno by pomohlo aj iné obutie aké nájdete na bežných superšportoch, no trochu by tým utrpel klasický imidž. V športovom duchu je ladené aj pruženie, ktoré je v sérii nastavené na športovú záťaž a prejazdy väčšími nerovnosťami vám dá pocítiť. Samozrejme je tu možnosť ďalšieho nastavenia, no duch športovca v sebe nezaprie. Veľmi dobrý brzdný systém Brembo nepotrebuje špeciálny komentár, účinné brzdy, ktoré opäť inklinujú k športovému využitiu a znesú aj okruhovú záťaž. To najlepšie (samozrejme okrem dizajnu) sa ukrýva pod nádržou. Vzduchom chladený dvojvalec možno neponúka ohromné výkony superšportov, jeho prednosťou je pružnosť a kultivovaný chod. Motor patrí medzi najnovšie z dielne Ducati a tradičný klepotavý zvuk suchej spojky, na ktorý sú majitelia Ducati zvyknutí je už minulosťou a výrobca sa rozhodol pre praktickejšiu ?mokrú spojku?. Dvojica ventilov v každom valci neobľubuje vysoké otáčky, zato vám servíruje slušné dávky výkonu a krútiaceho momentu už od najnižších otáčok. Aj preto namiesto naháňania maximálnych otáčok stačilo len sa pohrávať s plynom a využívať široký okruh využiteľných otáčok. Stačilo len pootočiť plynovou rukoväťou a odozva bola okamžitá, bez ohľadu na práve zaradený prevodový stupeň motor pružne reagoval a plynulo zrýchľoval. Dvojvalce, najmä športové dokážu byť pri nízkych otáčkach dosť nervózne, no pohonná jednotka Sporta sa ukázala byť veľmi kultivovaná a najmä pri výjazdoch z pomalých zákrut bolo správanie motora príjemným zážitkom. Motor v podstate dokonale vystihuje charakter celého motocykla, ktorý možno nenaháňa stotiny, ale ponúka mimoriadny zážitok z jazdy.

Záver
Tie roky sedemdesiate… Z pohľadu jazdy na motocykloch to musela byť zaujímavá doba, no ak by vtedy mali k dispozícii motocykel ako bol testovaný Ducati Sport, tak dnes asi lietame na magnetických vankúšoch. Kvalitný podvozok a vynikajúci motor tohto motocykla trochu deformujú tento výlet späť v čase, ale na tom nič zlé predsa nie je. Popreháňať frajerov na superšportoch na ?veteránovi? určite stojí zato. Zároveň však musím podotknúť, že tento motocykel nebude vyhovovať každému kto si naň sadne, jednoducho je to niečo iné, čo konzumne zmýšľajúceho jedinca túžiaceho po všetkých výdobytkoch techniky a módnych trendoch nemusí nadchnúť, no na druhej strane je tu skupina ľudí, ktorý hľadajú práve to čo Ducati Sport ponúka (bývalí pretekári, fandovia značky, zberatelia, …). Práve v prípade tejto skupiny je vysoko pravdepodobné, že tento motocykel kúpia a len ťažko ho v budúcnosti predajú, skôr v garáži pribudne ďalší Sport Classic, napríklad také GT 1000 niečo praktickejšie na každý deň, nebudú predsa jazdiť na obyčajnej motorke…

+ – vydarený retro dizajn, pružný motor, moderný podvozok
– – nízky posed rýchlo unaví


Technické parametre:
Ducati Sport 1000
MOTOR
Typ: vzduchom chladený 4-taktný dvojvalec do ?L?, rozvod desmodromický, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 94 x 71,5 mm
Zdvihový objem: 992 ccm
Kompresný pomer: 10:1
Max. výkon: 92 k pri 8 000 ot./min.
Max. krút. moment: 91,1 Nm pri 6 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (DxŠxV): 2 180 x ? x 1 150 mm
Rázvor: 1 425 mm
Výška sedla: 825 mm
Objem palivovej nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside down, zdvih 120 mm, vzadu: dvojica postranne uložených tlmičov pruženia, zdvih 133 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 320 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 245 mm
Hmotnosť: 181 kg
Cena: 399 000,- Sk

Motocykel na test zapožičal: Asfaltelast-S, s. r. o., Banská Štiavnica

Text, foto: Motomagazín

Článok bol uvedený v Motomagazíne 07-08/2007

Test Ducati Sport 1000

5 komentárov

5 Comments

  1. Puco

    3. júla 2008 at 20:34

    Coffe – vidíš to, to je tá tvoja fešanda 🙂

  2. misi

    3. júla 2008 at 21:05

    Je to pekný stroj!!! 🙂 Mne osobne sa páči modelová rada „Café Racer“ Ducati a najma GT 1000. Majú ten správny sparťanský „image“😀. Ale fakt sú to pekné mašiny. Gratulujem dizajnérom za výborne odrobénú prácu. 👋

  3. Matooo

    4. júla 2008 at 9:49

    Ja som ju na zivo videl odstavenu na babe a je to ine povozenicko 😶 🙂

  4. Puco

    4. júla 2008 at 11:19

    Ja som sa na nej aj viezol na živo a je to teda iné povozeníčko 😛 😇 😉

  5. Marek750

    4. júla 2008 at 12:13

    V staršom Supermote ju porovnávali z nahým Fazerom FZ1 , čo bola vopred prehratá bitka. Je to úplne iná kategória , súperom je Triumph Thruxton ,tiež krásavec 🙂

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri