Connect with us

Testy a recenzie

Test KTM 690 SM Prestige

Publikovaný

on

Sú veci, ktoré sa vám postupne dostanú do podvedomia a pri konkrétnej príležitosti vám prídu na um úplne automaticky, napríklad rýchle športové auto ? Ferarri, exkluzívny superšport ? Ducati, originálny chopper ? Harley, špičkové supermoto ? KTM. Tieto slovné spojenia nevznikli z večera na ráno, skôr sú to rokmi formované spojenia, kde každá z uvedených značiek musela presvedčiť okolie, že patrí na vrchol. To isté platí aj pre KTM, ktorá čelila a neustále čelí silnej konkurencii najmä z talianskej strany, no svoje miesto si určite zaslúži. Nová generácia jednovalcového supermota KTM 690 SM je na najlepšej ceste pokračovať v tejto tradícii.

KTM na svojom imidži pracovala dlhé roky a prakticky ako prvý výrobca ponúkol verejnosti sériové supermoto v polovici 90-tych rokov minulého storočia v podobe dnes už legendárneho Duka. Paleta modelov sa samozrejme rozširovala a dá sa povedať, že KTM-ka ponúkala supermoto pre každého. S predchodcom testovaného modelu sme sa v redakcii stretli pred tromi rokmi a korene ostrého endura v sebe nezaprel. Rám a motor LC4 sa zrodili na použitie v súťažnom endure. Vyšší posed a vibrácie motora boli súčasťou každej jazdy, no vyvažovali to kvalitné komponenty a v sedle ste si užili neuveriteľne veľa zábavy. Nový model je však úplne iným druhom dravca.

Nový druh
V tomto prípade je asi zbytočné hovoriť, že ide o úplne nový motocykel, no v tomto prípade skutočne nezostal kameň na kameni. Nová generácia jednovalcového štvortaktu LC4 sa radí na absolútnu špičku vo svojej triede. Motor o objeme 653 ccm je vybavený štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom SOHC. O hladký chod sa stará vyvažovacia hriadeľ, elektronické vstrekovanie paliva je samozrejmosťou a motor spĺňa emisnú normu Euro 3. Medzi revolučné novinky patrí antihopingová spojka, ktorej účinok je najmä pri športovej jazde na nezaplatenie. Spolu s motorom je úplne nový aj rám a podvozok. KTM sa pri konštrukcii rámu neobrátila na svoje ?offroadové? špeciály ako doteraz, no inšpiráciu hľadala u dvojvalcovej modelovej rade LC8, ktorá bola vyvinutá najmä na cestné využitie. Motor nie je uložený ako u endura v klasickej kolíske, namiesto toho je zavesený v dvojitom priehradovom ráme. Rám je poskladaný z nakrátko pozváraných rúrok, ktoré tvoria extrémne tuhý, no zároveň ľahký celok. Zadná kyvná vidlica je odliata pomocou technológie tlakového odlievania. Zadný tlmič pruženia je umiestnený centrálne a o zadnú vidlicu je uchytený pomocou pákového prevodu na rozdiel od ?offroadovej? rady SX a EXC, kde KTM už niekoľko rokov využíva postranné uchytenie tlmiča. Verzia Prestige je už tradične prehliadkou najkvalitnejších komponentov, ktoré sú k dispozícii. Aj v prípade testovanej verzie si určite prídete na svoje. Brzdné komponenty Brembo patria k absolútnej špičke a spolu s radiálne uchyteným brzdným strmeňom je radiálne uchytený aj mechanizmus brzdnej pumy a dokonca aj spojkovej pumpy, ktorá je rovnako ovládaná hydraulicky. Oceľové hadice sú elegantne ukryté spolu s elektroinštaláciou za riadidlami a na prvý pohľad to vyzerá, akoby hadice a káble úplne chýbali, priaznivci CCC tomu hovoria čistý dizajn, no je fakt, že toto riešenie pôsobí mimoriadne elegantne. Špičkové komponenty pruženia od firmy WP dodávajú celému motocyklu potrebný punc exkluzivity.

Dizajn je samostatnou kapitolou na tomto motocykli a dalo by sa o ňom diskutovať dlhú dobu. KTM radikálne a extravagantné riešenia jednoznačne podporuje rovnako ako aj snahu odlíšiť sa. Myslím, že môžete byť bez obáv nakoľko v sedle tohto motocykla si vás určite nikto nepomýli individualita mu rozhodne nechýba. Stretol som sa s rôznorodými názormi na dizajn tohto motocykla, no osobne sa radím skôr k odporcom ako k priaznivcom ?nového looku? KTM. Naživo vyzerá motocykel podstatne lepšie ako na obrázkoch, no ak by som na tomto motocykli niečo menil tak určite by to boli partie v prednej časti. Niekedy sa stáva, že niečo je tak neatraktívne až sa vám to nakoniec zapáči a stane sa z toho módny trend, čo sa nedá vylúčiť ani v tomto prípade, no pocity mám zmiešané.

Civilizovaný dravec
Dobrý pocit sa vracia okamžite po nasadnutí, výška sedla je priam ideálna, školenia na výškové práce z minulosti našťastie nie sú potrebné a obomi nohami som pevne na zemi. Chvíľu mi trvá pokiaľ naštartujem, jednoducho obdivujem kvalitu nielen komponentov, ale aj dielenského spracovania, ktorú mám pod sebou. Po naštartovaní sa okamžite ozve drsný zvuk jednovalcového motoru, nakoniec koncovky výfuku pochádzajú priamo od Akrapoviča, takže nič iné sa ani nedá čakať. Nový motor je najlepším dôkazom technického pokroku, ktorý nielen svojho predchodcu, ale aj momentálnu konkurenciu priam valcuje. Nielen svojím výkonom ale aj kultivovanosťou chodu, na vibrácie môžete zabudnúť. Od cca 3000 otáčok máte k dispozícii výkon, ktorý v tejto kategórii bol až doteraz k dispozícii len majiteľom ostrých špeciálov, spontánna reakcia motora na prudšie pridanie ešte na druhom prevodovom stupni odliepa predné koleso od zeme. Motor bez najmenšieho protestovania ťahá až do svojho maxima niekde okolo 8000 otáčok, no to už ste na konci krátkej rovinky a na konkurenciu ste si urobili náskok pekných pár metrov. Snáď jedinou výtkou motoru môže byť sériový prevod, ktorý na jednej strane zjemňuje a civilizuje nárast výkonu, no na druhej strane v miestach, kde sa pohybujete rýchlosťou do cca 60-70 km/h (mesto) vám chýba pružnosť a vďaka ťažkým prevodom ste nútení často radiť. Motor to vyvažuje extrémne vysokou maximálkou 190 km/h, no rozhodne by som obetoval vysokú rýchlosť za pružnosť v meste. Jednoduchým riešením je pridať dva zuby na zadnej rozete a pomôžete tak motoru pružnejšie reagovať v nízkych otáčkach. Motoru veľmi dobre sekunduje hravý a obratný podvozok. Svoje prednosti najlepšie ukáže na tesnom okruhu plnom krátkych roviniek a zákrut. Je jasné, že konštruktéri využili bohaté skúsenosti získané na pretekárskych okruhoch a podľa toho sa motocykel aj správa. Ľahké ovládanie priam zvádza k agresívnej jazde, pruženie je už v sérii nastavené tvrdšie, takže ani pri prudkom dobrzďovaní sa vidlica príliš neponára. Nebráni sa ani agresívnejšej jazde v ľahšom teréne, no vzhľadom na nechránenú skriňu motora a výfukové potrubie je skutočným domovom tohto motocykla najmä cesta a maximálne hladká okrska vysypaná šotolinou. Brzdy majú asi najbližšie k tomu, čo môžete očakávať od športového špeciálu. Predná brzda s radiálne uchytenou pumpou sa účinkom nestratí ani v spoločnosti špičkových superšportov, na druhej strane zadná veľmi citlivo reaguje na to, čo od nej práve potrebujete a namiesto okamžitého zablokovania ponúka dostatok citu a výkonu. Nedá mi nespomenúť antihopingovú spojku, ktorej účinok v bežnej premávke možno ani nepocítite, ale v extrémnom športovom prostredí fungovala priam ukážkovo. V nájazdoch do zákrut, kde som bežne očakával nervozitu a odskakovanie zadného kolesa, sa zadné koleso KTM-ky ani nezachvelo a kĺzalo sa ako po masle. V prípade supermota je takáto spojka pomaly ešte väčším prínosom ako u superšportu.

Záver
Je to bez debaty, KTM s týmto modelom posunula latku veľmi vysoko a nejaké porovnávanie s konkurenciou jednoznačne vyznieva v prospech SM 690. Tento motocykel bežnému smrteľníkovi veľmi priblížil výkon a jazdné vlastnosti okruhových špeciálov, no stále zostáva kultivovaným a zábavným motocyklom, ktorý je vynikajúcim spoločníkom aj na bežné jazdenie. O nejakých vážnych slabinách sa ani hovoriť nedá v našich podmienkach je asi najväčším mínusom cena, ktorá je dosť vysoká, no za vaše peniaze dostávate to najlepšie, čo medzi jednovalcovými supermotami na trhu momentálne je.

+ – výkonný a kultivovaný motor, antihopingová spojka, nízky posed, špičkové komponenty
– – dizajn prednej časti, sériové sprevodovanie, cena

Technické parametre:

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 102 x 80 mm
Zdvihový objem: 653 ccm
Kompresný pomer: 11,7:1
Max. výkon: 63,5 k pri 7 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 65 Nm pri 6 500 ot./min
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva Keihin EMS
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z chrómmolybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 460 ? 15 mm
Výška sedla: 875 mm
Objem palivovej nádrže: 13,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer klzákov 48 mm, zdvih 210 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 210 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 320 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť: 152bkg
Cena: 8 350 Euro / 281 400,- Sk pri kurze 33,70 Sk/Euro

Motocykel na test zapožičal: KTM Hungária, Kft.

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 10/2007

Test KTM 690 SM Prestige

9 komentárov

1 komentár

  1. kxbibo

    1. augusta 2008 at 5:26

    Tož paráda, to sa musí nechať 🙂

    to postrenné uchytenie zadného tlmiča v KTMke pomenovali PDS. Tie prevody by som tak nedramatizoval. Jazdec supermoto radí rád 😁

  2. hrac

    3. augusta 2008 at 20:09

    Notorka do može byt dobrá ale ten dizajn 😟 ja neviem ale podla mna je to hnusné

  3. raptor

    3. augusta 2008 at 20:15

    Hrac a podla mna to ma paradny dizajn… a teraz si vyber 😎

    hned by som ju chcel… krasna je, tie dva kominky su uplne uzasne – urcite budu mat paradny zvuk…po zadnom to musi chodit ako nic a rezat s nou zakruty musia byt orgazmicky zazitok…

  4. hrac

    4. augusta 2008 at 8:19

    raptor ja už som si vybral……je to humus

  5. kxbibo

    4. augusta 2008 at 10:02

    hrac ani sa ti nečudujem, Honda má desing pre deti 😁

  6. raptor

    4. augusta 2008 at 10:12

    Bibo 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

  7. pebac

    5. augusta 2008 at 8:02

    Aj podla mna je ten dizajn super, nedá sa íst stále dozadu. Ktm sa vobec celkovo nemusí hanbit za svojich dizajnérov 🙂

  8. hrac

    15. augusta 2008 at 15:55

    raptor kxbibo 😛

  9. Xmen

    16. augusta 2008 at 8:54

    Podla mna vyzera super…vyvoj nezastavis ani motoricky ani dizajnovy…nemoze sa vsetko donekonecna podobat na stare modely XT no nie???

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri