Connect with us

Testy a recenzie

Test MV Agusta Turismo Veloce 800 – Superšport či turista…?

Publikovaný

on

„Prosím vás pane kde to má žiarovky?“, prišla otázka na pumpe v Trnave. „Ujo to nemá žiarovky.“ Znalecký úškrn, „jój to by som nechcel, šak to by som v noci nič nevidel“… „A čo je to vlastne za motorku?“…“MV Agusta ujo“. Ešte odbornejší úškrn a nasledoval „Tak si dávajte pozor mladý muž ak pôjdete po tme domov“, odišiel a ja som ostal stáť na pumpe ako niekto komu práve povedali, že jeho tata není jeho tata…  

 

 MV Agusta to berie vážne

MV Agusta to s tými trojvalcami začala brať naozaj vážne… F3, Brutale, Rivale, Stradale a momentálne horúca novinka Veloce Turismo. Ten istý motor no predsa trochu iný. Tu výrobca ukázal, že nemá ambície vyrábať len super rýchle motorky na okruhy, či „zlých chlapcov“ do premávky. Tentokrát sa zameral na športových turistov a z dielne vyšiel „zlý a nezbedný hltač kilometrov“, model Veloce. Elektronikou nabitý športovec ideálny na spoznávanie ciest ďalej ako okolo komína. Taliansky výrobca tým dal jasne najavo, že to myslí vážne vo všetkých kategóriách a ja osobne len čakám, kedy vytiahne zo šuflíka nejaké to MX-ko (silný smiech).  

 

Klon superšportu a cestovného endura

Bez debaty MV Agusta, farebné prevedenie červeno-striebornej je tu cítiť rukopis MV Agusta a akoby schválne to podtrhuje charakter motorky. Budúcemu majiteľovi dáva odkaz, že určite nepôjde o nudného turistu. Veď čo už také nudné Agusta v minulosti vyrobila… Kapotáž ale aj celkové línie motocykla pripomínajú genetický klon superšporta F4 a nejakého cestovného endura. Hliníková ochrana spodnej časti motora pripomína enduro a pohľad na motorku spredu sa skôr vracia k legende F4. Kosoštvorcové (áno napadlo ma to tiež :-)) svetlo kompletne vybavené LED technológiou, LED smerovky v chráničoch rúk a zadné LED koncové svetlá dávajú vedieť, že tu máme dočinenia s HIGH TECH železom. Klasický trubkový rám obopínajúci hlavu motora je síce z časti prekrytý bočnou kapotážou, ale aj tak sa spoza nej ukazuje a dáva o sebe vedieť. Čo mňa ale najviac zaujalo a nevedel som sa vynadívať bola zadná stavba podsedlovky. Umelecké dielo a poviem vám jedná sa o najkrajšie spracovanú zadnú časť sériového motocykla akú som kedy videl. Ľahké, vzdušné, no proste to treba vidieť. Pod ňou už len kontrastuje mohutná kyvka a letmo uchytené koleso so 190-kovou pneumatikou. Predný štít je mechanicky nastaviteľný v troch výškach. Znova sa ukázalo, že ak Agusta ukáže niečo svetu, tak sa to bude páčiť aj nemotorkárom.  

 

Dynamický trojvalec a exkluzívny podvozok

Radový trojvalec známy z predchádzajúcich modelov je predsa len mierne upravený. Výkon 110 k je posadený do nižších otáčok. A tak je možné s Veloce jazdiť pri zaradenej 6-ke už pri rýchlosti 60km/h. Zmenou časovania ventilov oproti predchodcom sa výrobca snažil znížiť spotrebu pri zachovaní dynamiky a športového charakteru jazdy. To sa podpísalo na krásnom dojazde 350 km s 22 litrovou nádržou. Možno pri pokojnej jazde by ten rádius bol väčší, ale to sa naozaj nedalo a verte mi, snažil som sa krotiť. Rovnako ako motor aj prevodovka prešla miernou úpravou s kratšími intervalmi radenia. Tvrdosť jej ale neubrali a tak to na palci ľavej nohy stále cítiť. Čo je pozitívne, tak aj tu asistuje pri radení Quick Shifter a tak je nutné použiť spojku asi len pri rozbehu a zastavovaní. Radenie pod plynom už si reguluje elektronika a jazda je o to zábavnejšia. Funguje to skvele aj smerom nadol. Vpredu plne regulovateľná upside down vidla Marzocchi poskytuje dostatočný komfort rovnako ako aj progresívne pruženie Sachs tiež plne nastaviteľné na zadnej kyvke. Vyššia výbava Veloce Lusso to dokonca kontroluje elektronicky. Brzdy sú osvedčená kombinácia piestny valec a nádobka Nissin a strmene Brembo,no a fungovali na jednotku a znova ako je u MV Agusta zvykom boli citlivé a dobre dávkovateľné. V kombinácii s vypínateľným ABS im nie je čo vytknúť. Motocykel ponúka viacero palivových máp TOURISMO-SPORT-RAIN-CUSTOM (individuálne nastaviteľné) Prepínať medzi nimi sa dá buď tlačidlom štartéra alebo v menu palubného počítača.  

 

Elektronika a opäť elektronika

Osobitne sa musím zmieniť o palubnej elektronike, ktorej je na tomto modeli viac než dosť. Budík alebo skôr veľký farebný display (už som len hľadal otvor na DVD) ponúka naraz viac informácií než je jazdec schopný spracovať. Rýchlosť, otáčky motora, zapnuté asistencie, palivová mapa, údaje o kilometroch, vonkajšej teplote a zaradenom stupni. Stav nádrže a teplota motora je zobrazovaná presne. Prechádzanie v menu palubného počítača je intuitívne a nastaviť si môže jazdec skoro všetko. Ovláda sa multifunkčným tlačidlom na ľavej strane nad prepínačom smeroviek. Hneď prvou položkou je nastavenie. Od hodín, dátumu, kontrolky obmedzovača otáčok je tu možné si nastaviť napríklad aj charakter brzdenia motorom, či citlivosť plynu. Jazdec si tu doslova modeluje svoju štvrtú mapu a pri prepínaní sa v mape CUSTOM potom tieto jeho nastavenia aktivujú. Je to naozaj ľahké a nie je tu čo pokaziť. Pohybom v menu sa ďalej zapínajú regulovateľné vyhrievané rukoväte. Po nich v prípade verzie LUSSO sa nastavuje elektronika regulácie podvozku, čo sa opäť prejavuje pri režime CUSTOM. Zapínanie vypínanie ABS je ďalšou položkou menu aj jeho citlivosť má viacero nastavení. Osem stupňov trakčnej kontroly u Agusty netreba obzvlášť predstavovať. Ja som si vystačil so štvorkou. Ona pri osmičke už moc papuľuje do jazdy hlavne vo výraznom športovom štýle jazdy a je to už obťažujúce. Kto sa ale bojí nech si tam tú osmičku pokojne nechá. Položka TRIP v menu počítača zobrazuje od dvojice denných tripov a priemerných rýchlostí aj kilometre od posledného naštartovania a dobu jazdy. Tu mi chýbal údaj o priemernej spotrebe, alebo aspoň prepočítaní dojazdu na zostatok v nádrži. Nenašiel som :-(. Zato tripmeter aspoň ukazuje ubehnuté kilometre od zasvietenia rezervy. Čo je dobré, že sa to dá prepnúť a tak si jazdec môže ďalej kontrolovať ubehnuté kilometre, U iných výrobcov ma rozčuľovalo, že sa ten údaj stratil až po natankovaní. Ďalšou položkou v menu je výber palivových máp. Obmedzovač rýchlosti mi pripomenul jedno francúzske auto a jeho význam som moc na motocykli nepochopil, ale možno niekoho zaujme. To si nastavíte ako maximálne chcete ísť a plyn vás vyššie nepustí 🙂 na motorke??? Preboha niééé. Tempomat mi však už užitočným prišiel a rýchlosť sa dala za jazdy naklikať buď cez menu, alebo pravým palcom sa aktivuje tlačidlo tempomatu a ľavým na ovládači si doladíte kilometre. Vypína sa buď tlačidlom alebo brzdami či spojkou. Pohybom plynu dopredu to nešlo a mne to aj celkom vyhovovalo. Toto bola naopak vééééľmi užitočná vecička. Aktivoval sa ale až pri zaradenej šestke. Osobitná kapitola Bluetooth. Ten umožňuje pripojenie viacero zariadení naraz a ich vzájomnú spoluprácu. Napríklad prichádzajúci hovor, či SMS sa zobrazí priamo na budíkoch a následne je hovor prijatý a presmerovateľný trebárs do prilby multifunkčným tlačidlom. Zaujímavé riešenie a praktické. Dokonca aj nastavenie motocykla je možné cez smartphone s nahratou aplikáciou a v dosahu Bluetooth, čo mi už ale prišlo divné a zbytočné. Osobitnou kapitolou je navigácia dostupná ale len vo vyššej príplatkovej verzii Lusso. Dve zástrčky USB na nabíjanie telefónov potešili.

 

Turista s dušou superšportu

Ovláda sa ľahko a intuitívne. Posed vzpriamený s rukami dostatočne vysoko. S dobre nastaveným podvozkom zvládala všetky typy povrchov, dokonca ani rýchlejšia jazda na šotoline ňou výraznejšie nelomcovala. Cesta k jazeru, či prejazd pomedzi slnečnice bola zábava až som neveril, že tam idem na Aguste, dokonca ani ľadvinka sa nesťažovala na bolesti kmínika a jemné vibrácie trojvalca však už radšej nekomentovala. Tie sa ale prejavovali skôr pod 3 000 otáčkami. V nízkych otáčkach mala tendenciu vrčať, no napriek tomu sa správala pokojne. V zákrutách horských prechodov sa naopak prebúdzala k životu a tu naozaj ukázala aké logo nosí na nádrži. Konečne MV Agusta aj pre dospelého chlapa s dušičkou neposlušného chlapca. Pozn. autora: Ak na nej idete a pri pohľade do späťáku vidíte kukuricu až vtedy vám dôjde, že žijete…  

 

MV Agusta Turismo Veloce 800

Cena: 14 690 Eur

Motor: 798 ccm, 12 ventilov DOHC, R3

Výkon: 110 k pri 10 000 ot./min.

Krút. moment: 83 Nm pri 8 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 080 x 900 x – mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 191 kg (suchá hmotnosť)

Rázvor: 1 420 mm

Výška sedla: 870 mm

Objem pal. nádrže: 22 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17  

 

Motocykel na test zapožičal: Motocorse.sk, Bratislava

+ -Dynamický živý trojvalec Agusta, nízka spotreba, dizajn, HIGH TECHa jeho ľahké ovládanie, tempomat

  -Vyššia cena, málo úložného priestoru, načo preboha obmedzovač rýchlosti, absencia údajov o spotrebe PHM toľko elektroniky a toto tam zabudli dať.  

 

Text: Bohdan „Amis“ Cichacký, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2015

MV Agusta Turismo Veloce – Album k testu, MMA 7-8/2015

3 komentáre

3 Comments

  1. slobo

    3. septembra 2015 at 22:44


    ani ľadvinka sa nesťažovala   

    3469 × 2489
    https://ruggeriblog.files.wordpress.com/2012/10/i-punti-sulle-i.jpg

    ========================================= __________

  2. devill63

    4. septembra 2015 at 6:29

    A je to Agusta lebo u susedov nejaký amatér rozprával vo videu celý čas o nejakej Auguste… 😁

  3. slobo

    5. septembra 2015 at 8:12

    „Tak si dávajte pozor mladý muž
    ak pôjdete po tme domov“
    (ujo na pumpe v Trnave)

    ,,,,,,,,,,,,,……………

    http://i42.tinypic.com/2m5fnmg.jpg

    Tatoska, Miro;  Papi Zolo
    Jak mu je ?..

    Vcera cca o tomto case,
    kukam co sem pridal Devil 63
    a,
    zjavil  sa mi 
    v zelenom kabate na GW (fotka je nekde na MRide)
    -v suvislosti zo zelenou na iTA helme.    Reku-

    Az tuto noc, som cital info o nehode

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri