Connect with us

Testy a recenzie

Vyšší level – test Can-Am Spyder RT Limited

Publikovaný

on

 Trojkolka Can-Am Spyder je na trhu len relatívne krátku dobu (od r. 2007), no za tento čas stihlo toto na prvý pohľad netradičné vozidlo mnohým ľudom dokonale zmeniť pohľad na koncept trojkolky určenej do bežnej premávky. Verzia RT naviac ukázala, že tri kolesá sú priam stvorené pre potreby luxusného diaľkového turistu. Modelový rok 2014 predstavuje prvú významnú zmenu v celkovej koncepcii toho vozidla a model RT prichádza s novým výkonným a úsporným trojvalcom Rotax ACE 1330. Na to, aby sme zistili aká veľká je to zmena sme si do nášho redakčného testu vzali aj staršiu verziu modelu RT, ktorá je vybavená dvojvalcovým „véčkom“.

Na začiatku bol dvojvalec
Na úvod sa môžeme krátko obzrieť do histórie. Model Can-Am Spyder bol v roku 2007 predstavený vo verzii RS, ktorá je typickým športovým roadsterom, ktorý vám rád kedykoľvek zdvihne hladinu adrenalínu v krvi na maximum. Voľba dvojvalcového „véčka“ s výkonom 106 k bola v tomto vozidle ideálna a požiadavky kladené na rýchleho športovca spĺňal do bodky. V roku 2010 potom nasledoval luxusný turista s označením RT. V útrobách sa opäť ukrýval dobre známy dvojvalec, no vzhľadom na spôsob využitia mal upravenú výkonovú krivku a krútiaci moment vrcholil o niečo skôr ako v prípade športovej verzie. Tento motor síce spĺňal požiadavky, ktoré sa od neho očakávali v oblasti dynamiky, no často krát to robil blízko alebo na hranici svojich možností. S pohľadu diaľkového turistu to nebolo úplne optimálne.

Na scénu prichádza radový trojvalec ACE
Ku cti Can-Am-u a výrobcovi motorov, značke Rotax slúži fakt, že dokázali reagovať veľmi rýchlo a už o tri roky sa objavuje nová verzia modelu RT, ktorá ukrýva moderný radový trojvalec ACE s objemom 1 330 ccm. Rotax má s týmto konceptom bohaté skúsenosti a trojvalce ACE nájdete napríklad aj v snežných a vodných skútroch spadajúcich do koncernu BRP, kam patri aj značka Can-Am. Za skratkou ACE (Advanced Combustion Efficiency) sa ukrýva najmodernejšia technológia, ktorá okrem vysokého výkonu prináša aj zníženú spotrebu paliva. Papierovo tak disponuje o 40 % vyššími hodnotami krútiaceho momentu v nízkych otáčkach a na jednu nádrž by mal prejsť až +400 km pri priemernej rýchlosti 100 km/h. Samozrejme, na „papierové“ údaje sa nie vždy dá spoľahnúť, no v tomto prípade nový motor nesklamal a počas testu prakticky v každej situácii pôvodný dvojvalec zatienil a kvalitu jazdy posunul na novú úroveň.


Za zvýšený komfort môže aj nová 6-stupňová prevodovka
Súčasťou balíka noviniek je aj nová 6-stupňová poloautomatická prevodovka, ktorá pomáha optimálne využiť výkon a krútiaci moment, ktorý máte k dispozícii. V praxi to znamenalo, že v ľubovoľnej situácii v porovnaní s dvojvalcom dokázal nový motor pri porovnateľnej dynamike potiahnuť vyšší prevodový stupeň, čo sa prejavilo podstatne nižšími otáčkami motora, kultivovanejším prejavom, a samozrejme aj nižšou spotrebou. V situácii kde sa dvojvalec už trocha stresuje, tak nový trojvalec s pokojom Angličana pláva krajinou bez vibrácií a s dostatočnou výkonovou rezervou. Šiesty prevodový stupeň je zameraný na viac-menej úspornú jazdu a na okamžitú akceleráciu bolo potrebné podradiť o stupeň nižšie, ale pri diaľničných presunoch 6-ka už bohato stačí. Bezchybne fungujúca poloautomatická prevodovka jednoznačne patrí do kategórie „user friendly“ a jazdec radí viac-menej len smerom nahor, podraďovanie si prevodovka postráži sama, a keď sa pozabudnete, tak jednoducho podradí za vás. V momente keď zastavíte, tak prevodovka sa automatiky vráti na 1. prevodový stupeň. Na druhej strane tento systém nie je novinkou, rovnaké ovládanie ponúka aj 5-stupňová poloautomatická prevodovka, ktorá sa nachádza na staršom dvojvalci. Za novinku však môžeme považovať špeciálny ECO režim, ktorý jazdca upozorní šípkou na prístrojovke kedy je optimálny čas na zaradenie vyššieho prevodového stupňa. Osobne túto vymoženosť radím skôr do kategórie pomôcok namierených na zákazníkov prichádzajúcich z automobilového prostredia Severnej Ameriky, ktorí vyrastali výlučne na automatických prevodovkách. Radenie podľa otáčkomera alebo nebodaj sluchu môže pre nich predstavovať určitý problém a ECO režim ich nenápadne upozorní, že je čas radiť. Napriek tomu to nie je zbytočný doplnok, najmä ak chcete jazdiť ekonomicky, tak ECO režim vám pomôže máličko okresať už aj tak výbornú spotrebu.

Na prvý pohľad veľa odlišností nevidieť, ale…
Pri vizuálnej obhliadke oboch verzií na prvý pohľad veľa odlišností neobjavíte, no nevidím to ako nedostatok, skôr to svedčí o výbornom základe, ktorý ponúka originálna verzia. Celé je to skôr o detailoch, no práve tieto detaily sa podpísali pod citeľne lepší celok. Najväčšiu vizuálnu zmenu predstavujú rozšírené sacie otvory vpredu a pozornosť upútajú aj pohodlné plošiny namiesto stúpačiek v na mieste jazdca. Ďalšie významné zmeny už tak viditeľné nie sú. Nové komponenty pruženia Sachs pomáhajú podvozku najmä na nekvalitných úsekoch cesty, nový brzdný systém Brembo je citeľne výkonnejší ako na pôvodnej verzii. Významnou novinkou je aj nový 1200 W alternátor ktorý dodáva o 85 % viac „šťavy“ všetkým elektrickým doplnkom a osobne som to ocenil najmä na výkonnejšej audio sústave a hudbu som teraz mohol počúvať aj pri rýchlostiach 130 km/h. Výborne je vyriešený systém odvádzania horúceho vzduchu od motora, ktorý sa vďaka spätným ventilátorom vôbec nedostáva na nohy jazdca ako tomu je na staršej verzii. Spomeniem ešte nové sedlo so zlepšenou bedrovou opierkou jazdca, ktorá sa ukázala byť komfortnejšia, no dramatický rozdiel v porovnaní s dvojvalcom nepredstavuje.

Posun na vyššiu úroveň
Can-Am Spyder RT je už na prvý pohľad úžasné turistické náradie pripravené uspokojiť aj najnáročnejších užívateľov. Úložné priestory ponúkajú úctyhodných 155 l odkladacieho priestoru, jazdecký komfort podtrhuje pohodlné kreslo spolujazdca aké poznáme s Gold Winga. Nechýbajú luxusné doplnky v podobe elektronicky vyhrievaného sedla, rukovätí alebo nastaviteľného čelného štítu. Výpočet doplnkov je naozaj bohatý. V čom je však tento model iný ako jeho predchodca? Celé sa to sústreďuje na motor, ktorý už svojím zvukovým prejavom, ktorý je úplne iný ako v prípade V2 navodzuje pocit novonadobudnutej sily. Paradoxne prvý rozbeh z miesta dramatickú zmenu nenaznačuje a chvíľu som mal pocit, že dvojvalec je „akčnejší“. Ide však aj o zámer výrobcu ponúknuť kultivovaný zážitok z jazdy a tu to celé prebieha sofistikovanejšie a rafinovanejšie podobne, ako v prípade veľkých sedanov rady GT. V momente keď ste však v pohybe tak 3-valec na seba berie všetku pozornosť a viac sa neobzerá. Motor svojím priebehom pripomína skôr elektrickú turbínu a bez ohľadu na otáčky motora vás dopredu tlačí neviditeľná sila. V praxi to znamenalo, že na bežnú rýchlosť okolo 100 km/h motoru stačilo len 3 300 otáčok, v prípade dvojvalca to bolo už 4 200. Na „diaľničných“ 140 km/h sa otáčkomer zľahka prehupol cez 4 000 ot., dvojvalec v rovnakej situácii potreboval už + 6 000 ot. No a na okamžité zrýchlenie stačilo kliknúť o jeden stupeň nižšie a výsledok sa dostavil okamžite bez pocitu, že by sa motor extra namáhal. To isté platilo aj pri pomalých rýchlostiach a 3-valcový Can-Am Spyder sa po meste bez problémov posúval na 5. prevodovom stupni. Kultivovanosť motora sa prejavila aj v spotrebe a v momente keď kontrolka paliva na dvojvalci (nádrž menšia o 1 l) už nebezpečne klesala k rezerve, tak ukazovateľ paliva na trojvalci bol ešte len tesne pod polovicou nádrže!


Inovovaný podvozok čerešničkou na torte
Je toho samozrejme viac čo posúva RT vpred. O podvozku turistického Can-Am Spydera je známe, že najlepšie sa cíti na hladkom a kvalitnom asfalte, pričom rozbité cesty plné nerovností ho dokážu celkom znervózniť. Trasa, ktorú sme vybrali nás zaviedla práve do takých končín a podvozky oboch verzií dostali zabrať. Víťazne opäť vyšiel nový model, ktorý si dokázal lepšie poradiť s nerovnosťami a nové pruženie Sachs pomohlo udržať vyššiu rýchlosť a komfort cez nerovné úseky dlhšie. Samozrejme, pocit nervozity podvozku sa nestratil úplne, no nové pruženie pomáha stabilite jazdy a môže to mať vplyv aj na sofistikovaný elektronický stabilizačný systém, ktorý sa ukázal byť o niečo tolerantnejší a zasahoval citlivejšie ako na dvojvalci, čo opäť prospelo celkovému komfortu jazdy.

A čo dvojvalcová verzia RT?
Môžeme povedať, že v tomto teste obstála so cťou. Pri pohľade na technické parametre je jediným zásadným rozdielom motor a dvojvalec napriek tomu čo sa o ňom popísalo príjemne prekvapil svojou dynamikou a schopnosťou držať krok s trojvalcom. Samozrejme, bolo to za cenu zvýšenej námahy motora a s tým spojenej spotreby, ale ak by ste sa rozhodovali len na základe dynamických parametrov, tak dvojvalec bol až prekvapivo vyrovnaným súperom. Strácal však na kvalite jazdy a vyššie otáčky motora sprevádzali jemné vibrácie a chýbajúcu pružnosť ste museli nahradiť častejším radením. Na druhej strane, keď sa dvojvalec dostal do svojej „zóny komfortu“, tak ste si vychutnávali prakticky rovnaký komfort ako na novom modeli. Rozdiel bol hlavne v tom, že „zóna komfortu“ je v prípade dvojvalca citeľne kratšia ako v prípade nového modelu a nachádza sa pri nižších rýchlostiach, čo je pre diaľkového turistu možno kľúčové. Dvojvalec má však jedno eso v rukáve a tou je cena. Nové dvojvalcové RT-éčko ešte nájdete v sieti autorizovaných predajcov BRP za zvýhodnenú cenu.

Can-Am Spyder RT Limited
Cena: od 23 400 Eur (Zak.výb.RT)
Motor: 1 330 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 115 k pri 7 250 ot./min.
Krút. moment: 130 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka:6-st. manuálna / 6-st. poloautom. + spiatočka, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 667 x 1 572 x 1 510 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 459 kg
Rázvor: 1 714 mm
Výška sedla: 772 mm
Objem pal. nádrže: 26 l
Pneu: vpredu: 165/65 – 15, vzadu: 225/50 – 15

Vozidlo na test zapožičal: IMIDJEX spol. s r. o., Bratislava
Text: Miro Tamáši, foto Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 5/2014.

Can-Am Spyder RT – Album k testu, Motomagazín 5/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri