Connect with us

Testy a recenzie

Yamaha Tracer 9 GT Plus – Raketa nabitá elektronikou

Publikovaný

on

Japonci predstavili model Yamaha Tracer 9 GT Plus približne pred rokom, chvíľu trvalo, kým sa dostali prvé kusy do predaja. My sme ju skúsili tiež, a že sa v Yamahe pochlapili. Motorka dostala obrovský balík asistenčných systémov, elektronický podvozok a prémiovejší dizajn.

Tracer 9 a motor CP3

Doteraz sme tu mali základný Tracer, potom verziu GT a teraz sa vrcholom ponuky stala verzia GT+. Spoločným základom je motor, ktorý sa montuje do všetkých modelov. Ide o vyladenú pohonnú jednotku s označením CP3. Má 890 ccm, disponuje maximálnym výkonom 119 konských síl pri 10 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment nadobúda 93 Nm pri 7000 ot. min.

Realita je taká, že motor je ako na steroidoch. Chce ísť do otáčok, derie sa za nimi veľmi dravo a ľahko. CP3 je veľmi dynamický motor, ktorý sa chytá od spodných otáčok, silného stredu a neprestáva ani pred obmedzovačom. V režimoch Street a Sport ide o veľmi živelný prejav. V režime Rain ide doslova o omámený motor, ktorý má obmedzený výkon a hlavne citeľne oneskorené reakcie. Je to ako doberman, ktorý dostane chloroform. Takže ak sa šmýka, určite sa hodí pre pokoj na duši.

K tomuto motoru som pristupoval s rešpektom. Môže za to aj jeho hlasový prejav, kedy sa k jazdcovi nesie od motora krásna zvuková kulisa. Jeho prejav je pre všetky zmysly návykový, ak máte radi športovú jazdu a vysoké otáčky. Šoférovať stroj s týmto motorom je priam adrenalín. A športový motocykel určený výhradne na cestu s cestovnou výbavou – s tromi valcami, je doteraz unikátny koncept.

Yamaha Tracer 9 GT Plus navyše dostala tretiu generáciu quick shifteru. Pracuje príkladne, avšak čím viac otáčok, tým lepšie. Za mňa, keď chcem ísť dynamicky, funguje výborne. Neočakávam, že pri neadekvátnych otáčkach bude pracovať príkladne.

Podvozok na novej úrovni

Yamaha Tracer 9 GT plus dostal na podvozku elektronické tlmiče od KYB. Ich nastavenie je tvrdšie, ale pracujú veľmi dobre aj na ceste, kde sa rýchlo mení kvalita povrchu. Podvozok zabezpečuje ešte lepšiu ovládateľnosť, vďaka odozve riadiacej jednotky. Ani pri prudšom brzdení sa neponára. Yamaha Tracer 9 GT Plus je prakticky superšport s vyšším podvozkom a komponenty sú nastavené tak, že som sa cítil ako na nižšej motorke. Tlmenie je riadené elektronicky, predpätie si musíte navoliť manuálne na zadnom otočnom ovládači aj tlmičoch. Potešila by možnosť nastaviť si to na displeji.

Brzdná sústava

Motorka je ladená športovo podvozkom aj motorom, podobne sa chovajú aj brzdy. Vpredu máme dvojité kotúče a priemerom 298 mm so štvorpiestikmi, vzadu dvojpiestik na 267 mm konúči. Brzdy majú výborný brzdný účinok, pre bežného cestovateľa sa budú zdať skôr agresívnejšie. Pri zmenách, ktoré model dostal by som si vedel predstaviť nejaký prémiovejší komponent, ktorý by mal plynulejší nástup brzdnej sily.

Brzdy navyše spolupracujú aj riadiacou jednotkou, ktoré má 6-osú jednotku na určenie polohy motocykla. Spolupracuje s asistentom prejazdu zákrut, či adaptívnym tempomatom. Navyše je pri brzdení účinok rozdelený medzi prednú a zadnú brzdiacu sústavu.

Elektronika kam sa pozrieš

Motorku posúva dopredu hlavne balík asistentov. Spomenul som to už pri brzdách. Na prvý pohľad vidno umiestnenie predného radaru medzi hlavnými svetlometmi. Na motorke si môžem navoliť rýchlosť, ako sa chcem pohybovať a rovnako aj určiť stupeň odstupu, ktorý si chcem určovať od vozidla pred sebou. Toto má pre mňa význam hlavne na diaľnici. Je to komfortné, ale bežnej ceste som nevidel veľké využitie. Spolu s tempomatom je možné používať aj rýchle radenie.

Čo však cítiť na bežnej ceste je asistent prejazdu zákrutami. Motorka ma stráži v každej polohe, a prispôsobuje tomu dávkovateĺnosť plynu. Výsledkom je až detsky ľahké ovládanie, ktoré pridali k zábavnému motoru.

Veľmi sa mi páči, že Tracer 9 GT Plus dostal konečne normálny displej. Ide o 7 palcový TFT displej. Prehľadnosť v menu som pri európskych prémiovkách videl lepšiu, ale je to rozhodne krok vpred. Pred tým sme tu mali rozdelený displej, ktorý nebol veľmi praktický. Hlavnou výhodou je možnosť zobrazenia mapy z mobilnej aplikácie priamo na displeji. Za toto je zodpovedná spolupráca so spoločnosťou Garmin. Na displeji vidím aj veľa prídavných informácii a výlete, spotrebe a ďalších údajoch. Ja by som tam chcel radšej menej údajov, ale nie je to nič, čo pôsobí rušivo.

Výbava a komfort

Tracer 9 GT Plus dostal aj nové sedlo. Nie je práve najväčšie, ale ja som do neho perfektne zapadol. Medzi vrchnou látkou tlmiacim materiálom je istá vzduchová medzera. Prvý krát som sa bál, či to nebude tlačiť po niekoľkých kilometroch. Únava sa nedostavila ani po dlhšom jazdení. Poloha jazdca je vzpriamená, priam v štýle enduro. Odceňujem praktickú stránku motorky. Zachováva si kompaktné rozmery, a výhody pri manévrovaní. Ochrana pred vetrom je nadmieru dostatočná, jednou rukou som si vedel nastaviť výšku veterného štítu.

Vyhrievané rukoväte výborne dopĺňaju komfrort celej motorky. Ešte by to chcelo vyhrievané sedlo. To je asi jediná vec, ktorá na motorke chýbala

V sérii dostanem dva bočné kufre. Ľahko sa montujú, majú aerodynamický tvar. Nezmestí sa no nich notebook ani helma. (Edit – helma sa zmestí, ale hore nohami. pozn. redakcie) Takže pri dlhšom výlete sa oplatí prikúpiť top case.

Tracer je dodávaný v dvojfarebnom laku, ktorý pôsobí veľmi hodnotne. Pri cenovke slabo nad 16 tisíc EUR ide o veľmi podarenú kombináciu dynamiky a komfortu.

3 komentáre

3 Comments

  1. Denis

    7. februára 2024 at 2:29

    Chlapi, ja som tu motorku dostal do ruky hned po vas. Spravil som na nej dalsich 1000 km. Za dalsie 2-3 dni siel a zlozil zalohu na novu. Uz je doma 🙂
    PS: Divil, ktory blazon spravil 6.6 spotrebu na nej. Uz viem 🙂

    • Rado Šrámek

      7. februára 2024 at 9:04

      Tak verím, že je v dobrých rukách. Myslím, že si si vybral veľmi dobre. A k spotrebe… na MT10ne som dal prvú nádrž dole po rezervu zhruba na 100 km 😀 tracer je proti tomu abstinent. Tak si ju uži. A keby si nadaval ako ja, že sa tam nezmestí helma, tak vraj treba hore spodkom 🙂

  2. Denis

    7. februára 2024 at 11:05

    Nuz, ja som na nej jazdil za 4,7 priemer a to aj dialnicu a kopce. Ja som si prikupil este Top Case, takze s napchanim helmy nebudem mat problem.
    Este prakticka skusenost.
    Ten ukazatel stavu paliva je uplne sibnuty. Prejdes cca 90 km a zmizne ti tretina nadrze, po dalsich 50 uz je len polka a po 200 km uz svieti len posledny dielik.
    Je to take divne, ale ved clovek si zvykne. Chyba mi tam ale normalny ukazatel dojazdu.
    Inac ten system navigacie – Garmin motorize, za 4 dni co som ju aktivne jazdil, som snad dokazal zaznamenat vsetky mozne kombinacie chyby v spojeni, zatuhnuty mobil, zatuhnuty dashboard atd. Vacsinou bolo nutne zastavit a „restartovat“system kompletne (aj s moto). Chelo by to este vychytat muchy.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri