Connect with us

Testy a recenzie

Test: Yamaha XVS1300A Midnight Star

Publikovaný

on

Hviezdne maniere


Yamaha XVS1300A Midnight Star dostala svoj rodný list v roku 2007 a radi sa k nej vraciame, pretože rodina modelov Midnight Star sa pravidelne utešene rozširuje a to, čo cruiser robí cruiserom rada Midnight Star všetko má. Ohromujúci model XV1900A prišiel na trh v r. 2006, XVS1300A nastúpila v roku 2007 a trojicu hviezd v roku 2009 doplnila XVS950A. Táto hviezdna rodinka sa veľmi na seba podobá a ich príbuznosť je neodškriepiteľná.

=================================================

Stredná trieda v Midnight Star
1300-vku môžeme kľudne považovať za strednú triedu v porovnaní s objemom, ktorým disponuje. Zároveň je to aj stredná váha, pretože 1900-vka disponuje 346 kg a 90 k, testovaná 1300-vka má 301 kg a 73 k a najmladšia 950-ka váži 278 kg a disponuje výkonom 54 k. 1300-vka je vhodným výberom pre majiteľa, ktorý chce disponovať robustnou motorkou vyžarujúcou rešpekt a nepotrebuje gigantický obsah. Všetky tri modely sa radia do kategórie moderných cruiserov so živým motorom, nostalgickým a zároveň športovým dizajnom, pričom každá ponúka majiteľovi viac ako by od nich očakával.
______________________________________________

Vibrácie proste nie sú
Je až neuveriteľné, ako vie byť 1300-vka obratná a čarovne ľahká. Motor sa rýchlo dostáva do otáčok a nenájdete pasáž, kde by chýbal výkon. Aj keď 1300-vka váži 303 kg, jej váhu je cítiť iba pri manipulácii na mieste a to dosť. Postaviť ju ale z bočného stojana nie je žiaden abnormálny výkon a dokáže to hociktorá baba. Iné je to keď ju treba trochu potlačiť dozadu, alebo dopredu. Vtedy treba sily dosť. Všetko ale mihom mizne, pokiaľ zaradíte jednotku a rozbehnete sa. Vibrácie motora budete hľadať márne, žiadne nenájdete. Vďaka dvom vyvažovacím hriadeľom a nízkemu zdvihu piestov sa motor vôbec nespráva ako obrovské vybuchujúce „hrnčekové“ véčko, ale ako kultivovaný, dobre kontrolovaný naladený stroj. Všetko sa dá krásne zhodnotiť pri jazde a motor proste nevibruje, ale pradie a jediné vibrácie je cítiť trošku v sedačke, ale chce to sústrediť sa na ne. V rukovätiach, ani plošinových stúpačkách proste nie sú. Navyše sekundárny prevod zaobstaráva tichučký remeň a nerovnosti spracováva viac ako príjemný podvozok. Vzadu nájdeme centrálnu Monocross a svoje robia i cruiserovské plášte pneumatík. Proste pohoda, pohodička.
______________________________________________

Motor klame
Krásne čierno-chrómové rebrované véčko klame všetkými smermi. Prvé klamstvo je v chladení, pretože motor je chladený kvapalinou, ale čiastočne tomu pomáha i rebrovanie valcov a hlavy. Dávkovanie paliva reguluje vstrekovanie a 73 koní vyrábajú kované piesty so štvorventilovou hlavou a vahadlami ovládané ventily produkujú krútiaci moment 106 Nm ktorí robí s motorkou divy. V kombinácii s výborným podvozkom sa klamlivá vizuálna ťažkopádnosť mení na športovú obratnosť a to doslova. Okrem tvrdej jednotky zvyšok stupňov zapadá jemne a ak potrebuje zrýchliť, nie je problém. Sila motora je citeľná a štýl jazdy si vyberáte vy: športovo, alebo ležérne. Táto kamufláž robí z tejto motorky ďaleko lepšieho spoločníka ako by ste očakávali. Motor vás nesklame a nebudete ani na diaľnici stále obiehaným objektom, práve naopak.
______________________________________________

Obratná, rýchla, pohodlná
Sedlo ako kreslo, stúpačky ako podlaha, posed ako v obývačke. Obdobie ďaleko predstúpených stúpačiek je už preč aj keď to na prvý pohľad nevyzerá, posed na XVS-ke je veľmi pohodlný. Nohy sú mierne vpredu a na máloktorom cruiseri som si na toto tak rýchlo zvykol ako tu. To preto, že sú plošinové a tak si rýchlo každý nájde svoju správnu polohu. Akoby projektanti vymysleli XVS presne na moju postavu. Ruky doslova ležérne spočívajú na rukovätiach a posed je bez problémov neúnavný a sľubuje veľmi dlhú jazdu bez prestávky. Odozva na plynovú rukoväť je veľmi citlivá a hlavne citeľná. Dosiahnuť rýchlosť 90 km/h je hračkou a otázkou sekúnd, pneumatiky dovoľujú použiť hlboký náklon v zákrutách, treba si dať len pozor nato, aby ste sa nenechali vyniesť 300 kg váhou motocykla. Páčka spojky ide dosť z tuha a páčka prednej brzdy ešte viac. I keď sú vpredu dva kotúče, od prednej brzdy by som očakával väčší účinok. Jazda je neúnavná do rýchlosti 100-110 km/h. Potom mi nápor vzduchu tlačí na hruď a prilbu a v rýchlosti nad 130 km/h už je to boj. Ale cruiser je to preto, aby ste si ho doladili podľa potreby a čelný štít bol už vymyslený veľmi dávno.
______________________________________________

Každý bude spokojný
XVS 1300 prekypuje ladným a čistým dizajnom a i napriek tomu, že tu moderna zanechala mnoho stôp, sú elegantne zladené s klasikou. Klasické kvapkovité smerovky a nádrž kontrastujú s moderným prístrojovým panelom, naopak dve skrutky na prednom svetlomete na vrchnej strane a trubkové chrómované riadidlá dávajú vodičovi spätne pocit klasiky. Moderný päťuholníkový prístrojový panel korešponduje s päťuholníkovým čírim predným sklom svetlometu a okrem analógového ukazovateľa rýchlosti ponúka digitálnu informáciu o kilometroch, trip A, B a hodiny, všetko ovládané tlačidlami na pravej rukoväti. Magické a prívetivé je jeho nočné podsvietenie. Odkladací priestor pod sedačkou pojme minináradie a to je všetko. Na druhej strane Yamaha ponúka veľmi ladné účelové príslušenstvo – v ponuke sú obojstranné tašky, veľké plexi, či opierka pre spolujazdca.

=================================================

Yamaha XVS1300A Midnight Star v skratke:

Dizajn
Vydarený na maximum, pričom skĺbenie moderných prvkov s klasickým štýlom vyznieva veľmi prirodzene. Navyše rebrovanie na motore necháva vizuálne odznieť kráse a sile motora. Hromada chrómu na pravom železe, minimum pochrómovaných plastov, obrovská sedačka pre jazdca, veľkorysé riadidlá a magicky podfarbený prístrojový panel, kvapkovitá nádrž a smerovky, čierny rám. Navyše originálne príslušenstvo ako je plexi a sada bočných kufrov urobia z neho slušného turistu na ďaleké trate.

Motor
I napriek obrovskému objemu 1 300 ccm, je maximálne úsporný a ohľaduplný voči živ. prostrediu aj vďaka vstrekovaniu. Kvôli veľmi krátkemu zdvihu piestov a vyvažovacím hriadeľom prakticky vôbec netrpí vibráciami ani v nízkych, ani vo vysokých otáčkach. To najlepšie je ale odozva na plynovú rukoväť pričom 73 koní a 106 Nm robí z neho silného otroka a zároveň poslušný stroj, s ktorým si užije ležérny flegmatik, alebo rýchly športovec. Ak sa pýtate na dynamiku, tak toto je jeho silná stránka, nebude protestovať, ale vyžaduje trochu pozornosti pre správne zaradený stupeň… ale ktoré véčko ju nepotrebuje.

Podvozok
Trubkový rám s kyvnou vidlicou a masívnym pružením spracuje nerovnosti vozovky nad očakávanie. Za jazdy nebudete vystreľovaný, ani nakopávaný, skôr vám to pripomenie loď na vode. Rám je stabilný v rovnom smere, vyjazdené koľaje mu nerobia zle. Objemné plášte dovolia vysoký náklon, pohon remeňom zasa plynulosť jazdy pri preraďovaní a silnom ťahu. Celkovo tri kotúče vás bezpečne zastavia a trochu sa budete hnevať na tvrdú páčku prednej brzdy a následne slabší brzdný účinok vpredu. Motorka váži 303 kg a to treba mať na zreteli hlavne pri brzdení z kopca v ostrých zákrutách. Ale ľahko si zvyknete, už po pár kilometroch ako som si zvykol ja.

Jazda
Budete rýchly alebo pomalý? – vyberte si, ponuka je veľmi široká, záleží len na jazdcovi. Podvozok ani motor nesklame, pohodlia nad mieru a jazda bude neúnavná i na ďaleké trasy. Ak chcete ale zamieriť na diaľnicu a užívať si 130-tku, bez čelného plexi to bude ťažšie a rýchlo diaľnicu na najbližšom výjazde opustíte. Spolujazdec nebude mať na vás ťažké srdce, lebo posed je aj preňho príjemný bez kŕčovitého uhlu nôh a situáciu bude kontrolovať ponad vašu prilbu. Pre lepší pocit bezpečia si ale bude pýtať zadnú opierku. Trasu Slovensko – talianske Alpy zvládnete v tandeme pohodovo a ak investujete za XVS1300A 10 600 Eur + nejaké eurá na doplnky, nebudete ľutovať túto investíciu.
______________________________________________

plus jazdné vlastnosti, veľmi pružný motor, prepracovanosť v detailoch, nízka spotreba, pohodlie

minus žiaľ, stále slabšie predné brzdy, všetky hadičky by boli krajšie kovové


=================================================

Yamaha XVS1300A Midnight Star
MOTOR

Typ: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec do „V“, rozvod SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 100 x 83 mm
Zdvihový objem: 1 304 ccm
Kompresný pomer: 9,5 : 1
Max. výkon: 73 k pri 5 500 ot./min.
Max. krútiaci moment: 106 Nm pri 4 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické CDI
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: ozubený remeň
PODVOZOK
Rám: dvojitý kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 490 x 980 x 1 115 mm
Rázvor: 1 690 mm
Výška sedla: 715 mm
Objem palivovej nádrže: 18,5 l
Pneu: vpredu: 130/90-16, vzadu: 170/70-16
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, zdvih 135 mm, vzadu: centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 110 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 298 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 298 mm
Hmotnosť: 303 kg (prevádzková hmotnosť)
Cena:
Model 2009 10 690 Eur
Model 2010 11 990 Eur

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B.V.
______________________________________________

Text a foto: Vlado Brniak
Publikované: Motomagazín 7-8/2010

Test: Yamaha XVS1300A Midnight Star

6 komentárov

6 Comments

  1. PEPE800

    12. októbra 2010 at 19:00

    Nejde nahodov o tie vybracie ked si už kupujem čopra krujzra? na vtx som prave toto obdivoval….

  2. Frank

    12. októbra 2010 at 19:38

    Nádherná motorka, ml som čas si ju riadne poobzerať v Čechách. Kamoš ju má a prekvapil ma ako za nami stíhal aj napriek tomu, že vyzerá len na pohodovú jazdu 👍 👍

  3. ZOMBY

    13. októbra 2010 at 0:45

    Otackometer ci rychlomer ci ako sa to vola je proste hnustny chyba mi nieco ako bolo virago od yamahy nieco uzke vkusne silne tieto mamuty ma uz dako neberu!

  4. VladiB

    13. októbra 2010 at 5:29

    Vibrácie sú nežiaduci – rušivý jav, a ako jedna z vecí ktorá spôsobuje rýchlejšiu únavu jazdca a pritom práve tie sú u čoprov najzaujímavejšie, pokiaľ neprekračujú obťažujúcu hranicu. Preto sa tak snažia ich eliminovať skoro na nulu. Ja som tiež tej zásady, keď čoper, tak vibrátor a nech trasie ako sa patrí. 😁
    ZOMBY No vidíš a práve tomu sa hovorí moderný cruiser

  5. raptor

    13. októbra 2010 at 6:07

    Davam zombymu zapravdu – ten hybridny ukazovatel „vsetkeho“ je otras 👎
    naopak pohon cez remen je krasny 👍

  6. AIR

    14. októbra 2010 at 14:56

    Suhlasim so ZOMBY , no co sa mi nepaci este, je ten spojeny vyfuk, to nejako dodr… 😟 😟 😟 to by som musel hned vymenit za nejaky iny…

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri