Connect with us

Spravodajstvo

Ténéré 700 World Raid ti splní sen o vlastnom Dakare. V to dúfa Yamaha…

Publikovaný

on

Yamaha Ténéré 700 World Raid

Ruku na srdce, takmer nikto z nás sa na reálny Dakar nedostane ako jazdec. Jedine že by ste mali v občianskom napísané v kolonke meno Ivan Jakeš. Nemáte? Nevadí, Yamaha má teraz pre vás motorku, s ktorou si môžete dopriať aspoň ten pocit jazdca Dakaru. Na trh totiž prišla nová Ténéré 700 World Raid, ktorá vylepšuje už tak skvelé ľahkonohé enduro. A čo je zaujímavé, o jeho príchode sa šuškalo už dosť dopredu, pretože v pravidelných intervaloch unikali informácie o pripravovanej novinke.

V čom je World Raid iná a lepšia?

Čo takto začať niečím, čo som na bežných motorkách nevidel už pomerne dlho? Dve tankovacie hrdlá nádrže. Áno, sú to fyzicky oddelené dve nádrže po stranách. Táto v 80. a 90. rokoch pomerne bežná vec na endurách sa vracia do Ténéré. Kombinovaný objem nádrží je tým pádom až 23 litrov (sériová verzia len 16 litrov), čo zabezpečuje Ténéré WR teoretický dojazd zhruba 500 km. Yamaha uvádza, že vďaka rozdeleniu nádrže mohla zachovať nižšie ťažisko motocykla, teda nádrž je ťahaná vedľa rámu po stranách dozadu, nie do výšky. Tým pádom je aj najvyšší bod nádrže nižšie, než to má sériová motorka s menšou kapacitou. Ďaľšou výhodou je, že sa v jednej veľkej nádrži „neprevaluje“ toľko paliva z jednej strany na druhú, ale je rozdelené na dva menšie objemy ktoré maju obmedzenú dráhu pohybu.

A aby toho nebolo málo, tak tento dizajn má ešte jednu výhodu – sedadlo ma oveľa plochejší profil a prirodzenejšie naväzuje na nádrže. Teda presúvanie jazdca zpredu dozadu a opačne je teraz ďaleko jednoduchšie. Mimochodom výška sedačky je 890 mm. Jej zadná časť je navyše odnímateľná pre potreby montáže príslušenstva.

Display Ténéré dostal tiež vylepšenia

Ok, toto nie je žiadna svetová high tech špička, ale svoju prácu tento 5″ na výšku orientovaný display odvádza výborne. Môžete ho samozrejme prepojiť so svojím mobilom cez aplikáciu a zobrazovať si dôležité upozornenia vrátane správ či prichádzajúcich volaní. Výhodou je napríklad prepínanie módov: Explorer, street a Raid. A práve ten posledný, ako by ste čakali, bude imitovať (aspoň vizuálne) Dakarský špeciál – ponúkne vám digitálny roadbook.

Vylepšený podvozok a 3 stupňové ABS

To čo ocenia všetci majitelia lačný po teréne, je možnosť nastaviť niekoľko módov ABS: zapnutý, čiastočné zapnutý (ostáva len na predné koleso) a úplne vypnutý. Toto všetko si dokážete zapnúť pravou rukou, avšak len v tedy, ak motorka stojí na mieste.

Samotný podvozok prešiel tiež vylepšeniami. Predné plne nastavitelné tlmiče KYB s priemerom 43 mm majú teraz až 230 mm zdvih, čo je o 20 mm viac ako u sériovej Ténéré. Tieto tlmiče rozoznáte aj podľa ich tmavo bronzovej farby, ktorá je v úprave „Kashima“. Ako čerešnička na torte je už potom tlmič riadenia značky Öhlins, ktorý si dokážete nastaviť až v 18 úrovniach. Zadný tlmič taktiež neušiel pozornosti vývojárov a dostal do vienka o 20 mm vyšší zdvih. Svetlá výška Ténéré World Raid je teraz až 250 mm!

Motor? Áno, taktiež vylepšený!

Radový vodou chladený dvojvalec o objeme 689ccm tiež neostal bokom. Výrobca deklaruje použitie 270 stupňového kľukového hriadela. Motor má plochú krivku krútiaceho momentu a ešte lepšie reakcie na otočenie plynu. To všetko spolu s nízkou hmotnosťou samotného agregátu je ten správny recept. Presne do endura pre číru radosť. A aby ste o ňu neprišli, tak je nová aj trojdielna hliníková ochrana motora pred poškodením v teréne. Nový je aj chladič, ktorý taktiež dostal ochranu voči poškodeniu, presne ako ostré pretekárske verzie.

Prepracované bolo aj nasávanie vzduchu, ktoré je teraz otočené smerom dopredu, aby sa eleminovala možnosť nasatia špiny od zadného kolesa.

A čo dizajn?

Aj ten prešiel úpravami, aj keď sa nič drastické nekonalo. Pozorné oko si všimne napríklad o 15 mm vyšší predný štít, ktorý má v spodnej časti aj pár deflektorov. Kapotáž je teraz vyrobená z ešte hutnejších materiálov, ktoré by mali vydržať drsné podmienky vášho súkromného „Dakaru“. Ako ale na tom budú bočné LED smerovky, to nevieme. Čo však vieme je, že každého jazdca potešia aj nové stupačky, sú masívnejšie a odolnejšie.

Cena a dostupnosť Ténéré 700 World Raid

Cena je v momente písania tohto článku 12390 EUR, čo je takmer o 2500 EUR viac než koľko stojí holá bosá zakladná verzia, alebo o 800 EUR viac než verzia Rally Edition. K dispozícií budú dve farby: iconic blue a midnight black. Asi nemusím vysvetlovať o aké farby sa jedná.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri